James Watt i Martin Dickie počeli su kuhati BrewDog u garaži u Škotskoj. Pankerski duh kroz svoje su Punk IPA-e i prosvjedna piva protiv Putinova progona LGBT zajednice održali deset godina. BrewDog se uvijek predstavljao kao “postpankerski, apokaliptični motherfucker of a craft brewery” sa sloganima “In hops we trust”, “This is the revolution – so help me Dog” i “Changing the world, one glass at a time”. U dokumentu koji su proglasili svojom poveljom, Dickie i Watt potpisuju da “krvare craft pivo”. “We blow shit up…Without us, we are nothing. We are BrewDog”. Taj performans među skeptičnom internetskom publikom donio im je solidan status pretencioznih hipsterskih seronja, ali i vatrenu sljedbu. Novinari koji su ih upoznali, kunu se da je sve samo marketing i da su Watt i Dickie dva vrijedna, ozbiljna tipa vrlo pristojni u komunikaciji. Kako god bilo, sada se sve mijenja. BrewDog ulazi u novu igru, širenjem u Ameriku i otvaranjem pivovare od deset tisuća četvornih metara u Columbusu u Ohiu.
https://www.instagram.com/p/BR-_7jojC1q/?taken-by=brewdogofficial
U iduća dva mjeseca, Watt i Dickie lansirat će svoja piva na drugom najvećem svjetskom tržištu craft piva. Tržišna vrijednost BrewDoga u Americi je procijenena na 1,3 milijardi dolara. Daleko od početaka u garaži Dickijeve mame 2007. i lokalnih tržnica na kojima su iz gepeka prodavali prve šarže BrewDoga. U nedavnom intervjuu za CNNMoney Watt je ispričao da isprva nitko nije htio kupovati njihovo pivo. “Govorili su da je previše hmeljasto, pregorko i preskupo. Ali mi smo odlučili da ćemo, ako propadnemo propasti pod svojim uvjetima i radeći što volimo”. James Watt lani je Guardianovom novinaru (odličan članak, pročitajte ga OVDJE) ispričao kako je pivsko prosvjetljenje doživio na neočekivanom mjestu, u Tescovom supermarketu u Stonehavenu, kad je tražeći bilo kakvo pivo da ispere fish and chips slučajno dohvatio Sierra Nevadin Pale Ale. “Samo ta totalna eksplozija, ta bomba okusa – to…buđenje. A svuda okolo industrijski lageri i starinski odležani aleovi, ništa između”.
https://www.instagram.com/p/BTR1GKVjLdP/?taken-by=brewdogofficial
Tesco je još jednom odigrao karmičku ulogu u životu BrewDoga. Na njihov natječaj za nova piva Watts i Dickie na slijepo su kušanje prijavili svoja četiri piva. Glavna nagrada bilo je mjesto na policama 400 Tescovih supermarketa u cijeloj Britaniji. Osvojili su sva prva četiri mjesta. Ali onda je Tesco naručio 1200 sanduka Punk IPA-e tjedno. Dvostruko od maksimalne proizvodnje. “Sjedio sam pred njima sa svojim najjačim poker faceom i ničim nisam odavao da smo cijela proizvodnja BrewDoga pas i nas dvojica koji boce punimo ručno”, ispričao je Watt. Digli su 20 tisuća funti kredita za novu opremu, dopremili pivo u Tesco i biznis je dalje samo rastao. Danas je ukupni promet BrewDoga oko 92 milijuna dolara godišnje. Imaju 50 svojih barova u svijetu i nedavno su prema idejama svojih fanova počeli crowdsourcing kampanju za gradnju prvog svjetskog pivskog hotela u Škotskoj, sa jacuzzijima piva i svim prozorima okrenutima prema pivovari. Taj je projekt zasad više dobra reklama nego realni početak BrewDogova hotelskog biznisa.
U međuvremenu, Watt i Dickie pripremaju kompaniju za novu fazu rasta i vjerojatno novi poslovni model, što je u slučaju BrewDoga dosta osjetljiva operacija. “Jednu od ključnih uloga u našem rastu odigrali su naša povijest i alternativni biznis model”, rekao je Watt za CNN. Alternativni, jer su posao započeli uslijed Velike krize kad je za nekoga kao njih bilo praktički nemoguće dobiti investicije, pa su kupce i fanove pretvorili u ulagače i male dioničare. To su zvali Equity for Punks. Tih pankera danas ima 55.000. “Nama se sviđa što su nam dioničari ljudi koji prema dobrom pivu osjećaju istu strast kao mi”, kaže Watt. A sviđa se i dioničarima, jer su prvi dosad uvećali vrijednost dionica za tridesetak puta, nakon što je američki privatni equity fond TSG Gonsumer Partners početkom travnja upucao 265 milijuna dolara keša u BrewDog za 23 posto vlasničkog udjela u tvrtki. Dickieja i Watta to je stajalo nešto kredibiliteta, dio fanova optužio ih je da su se prodali. Ali njihov odgovor je da bi, da su se stvarno prodali, sada sjedili negdje na plaži umjesto da otvaraju novu pivovaru. “Kad se prodaš izlaziš. A ja sam još najveći dioničar i idućih ću 10 godina raditi kao životinja”, kaže Watt. Širenje u Ameriku dio je prve velike globalne ekspanzije BrewDoga, otvaraju pivovare i u Aziji i Australiji. “I dalje ćemo živjeti i umirati s onim što dobivate u svakoj čaši i svakoj boci”, poručuju, “To je stvorilo ovu kompaniju i bit će osnova svega što ćemo raditi u budućnosti”.