Heritage u Petrinjskoj 14, trenutno “zatvoren zbog preuređenja”, simpatična je i pametno osmišljena suvenirnica prepoznatljivih hrvatskih prehrambenih proizvoda poput konzerviranih tartufa, ulja od tartufa, kulena, pršuta i raznih rakija. Heritage, otvoren u jesen 2016. godine, od sličnih se suvenirnica razlikuje boljom i urednijom prezentacijom i bitno većom brigom za kvalitetu robe koju prodaju.
Heritage je naprosto dobro koncipiran trgovačko-turistički projekt s puno fino dorađenih detalja, uključujući i elegantni logo. Osim što prodaje, Heritage i sam priprema hranu, koja se može konzumirati u trgovini. Riječ je o četiri mala sendviča, koji koštaju između 12 i 17 kuna, o jednoj veganskoj salati i o plati pršuta za dvoje.
Otvorite li TripAdvisor za zagrebačke restorane, vidjet ćete, međutim, da je ta mala i uredna trgovina zapravo najbolji restoran u Zagrebu! Okej, kad je o restoranima riječ, TripAdvisor već je odavno predmet globalnog ismijavanja. Njegova je vjerodostojnost još jednom zablistala punim sjajem kad se nepostojeći londonski restoran popeo visoko na TripAdvisorovoj listi za glavni grad Engleske. Pa ipak, kako je moguće da mali dućan s četiri sendviča, salatom i pršutom, postane najbolji restoran u Zagrebu (ili bilo gdje drugdje)?
Evo mogućih objašnjenja. Možda većinu zagrebačkih turista čine backpackeri, kojima je optimalno platiti 12 do 17 kuna za brzi ručak. Možda zagrebački posjetitelji ne idu u skuplje restorane, a oni jeftini u Tkalčićevoj uglavnom su grozni. Možda zagrebački gosti misle da su zagrebački restorani preskupi premda spadaju među jeftinije u srednjoj Europi. Ili su, naprosto,momci iz Heritagea geniji društvenih mreża. U svakom slučaju, kad TripAdvisor ne bi dopuštao da se trgovine kategoriziraju pod restorane, ovakav bi apsurd bio nemoguć. Jednim od glavnih razloga za ovakve rezultate smatra se TripAdvisorov Indeks popularnosti, algoritam koji ne rangira restorane samo po ocjenama i, još važnije, ne uspoređuje ih po žanrovima ili ocjenama, već u obzir uzima i koliko je ljudi ocijenilo neki restoran, koliko je restoran često ocijenjen, kako su ocjene distribuirane u vremenu i uspoređuje sve restorane na određenom prostoru, bez obzira na kategoriju. Tako je moguće da Heritage dobije jedno od čelnih mjesta na TripAdvisorovoj listi najboljih restorana u Zagrebu, ili da se trash turističke atrakcije plasiraju iznad legendarnih muzeja.
Što su recenzije nekog restorana novije, veća je njihova vrijednost za Indeks popularnosti. TripAdvisorovi direktori objašnjavaju da algoritam to radi jer su “prateći ponašanje korisnika na primijetili da puno više pažnje poklanjaju novijim postovima”. Drugim riječima, ljudi misle da im novije informacije o lokalima pomažu da donesu bolje odluke pa im TripAdvisor to i servira, bez obzira na to što je ukupni rang lokala zapravo dezinformacija. TripAdvisor, osim toga, nudi dosta alata koji vlasnicima restorana pomažu da dobiju više recenzija, od widgeta za Facebook stranice restorana post-stay mailova. Ako su dovoljno agilni, restorateri mogu utjecati na poziciju restorana na listi. Znamo i da mnogi turistički restorani na razne načine potiču goste da ih recenziraju dok su u restoranu, nude popuste za dobre ocjene i sl. TripAdvisor to službeno smatra varanjem i tvrdi da ima automatizirane mehanizme koji provjeravaju jesu recenzije poslane iz lokala ili izvan njih, i prema tome vrednuje težinu recenzije ili je uklanja. Objavljene recenzije restorana na TripAdvisoru ostaju zauvijek, ali kako vrijeme prolazi imaju sve manju težinu u Indeksu popularnosti. Što znači da svaka nova turistička sezona u Hrvatskoj može značajno promijeniti rang liste hrvatskih restorana. Sve ove mjere TripAdvisor je navodno uveo upravo da bi spriječio apsurdne top liste restorana. Ugostitelji su, naime, davno shvatili sistem i kad su otvarali nove lokale, angažirali su ljude da postaju veliki broj recenzija, pa su osrednje zalogajnice samo na temelju broja recenzija dobivale bolja mjesta na listama od velikih etabliranih restorana koji s vremenom nisu skupili dovoljan broj recenzija. Zato je uveden kriterij novijeg datuma objave recenzija, koji se samo stvorio novu zbrku. Jer osim što u Heritage zasigurno dolazi puno više turista nego u, recimo, Noel, oni tamo dolaze barem dva puta godišnje, za Advent i posebno ljeti, kad dobri restorani imaju mrtvu sezonu.
Budući da se restorani uspoređuju na istom prostoru i u istom vremenu, a stare recenzije bez obzira na broj i ocjene s vremenom gube na težini, jedno prometnije ljeto dovoljno je da Heritage za cijelu godinu dobije nerealno dobar rejting na TripAdvisoru. Bolji rejting privlači veći broj gostiju koji se ravnaju prema TripAdvisoru i krug se zatvara. Veći broj stranih gostiju u odnosu na domaće i dobri odnosi s turističkim agencijama razlog su i zašto su u kategoriji fine dininga na TripAdvisoru najbolje plasirani Esplanadini restorani i Gallo, dok su od restorana koje posjećuje dominantno zagrebačka publika najbolje plasirani Dubravkin put i Bistro Apetit. U kategoriji lokala za ručak, najbolje je plasiran Gyoza Sake Bar, što se možda može pripisasti velikom broju azijskih turista u Zagrebu, dok se plasma Otto & Franka može objasniti frekvencijom gostiju, jer je smješten u turističkoj Tkalčićevoj ulici. Samo autori TripAdvisorovog algoritma, međutim, mogu objasniti činjenicu da se Bio bistro Zrno plasirao više od svih drugih zagrebačkih bistroa.
Da bi korisnik dobio realniju sliku, morao bi uspoređivati samo restorane istog žanra ocijenjene u istom razdoblju, s približno jednakim brojem novijih recenzija, a to, kako znamo, nitko ne radi, pa se nameće pitanje koji je zapravo smisao TripAdvisora kad su restorani u pitanju. Osim što je uvijek zabavno pročitati nervozni komentar nekog nezadovoljnog gosta.
Evo kako izgleda vrh liste najboljih zagrebačkih restorana prema Tripadvisoru