Tekstovi o opatijskom hotelu Continental, koji se prilično pogrešno hvali s četiri zvjezdice, i o nizu nepravilnosti u kategorizaciji kvarnerskih hotela, izazvali su značajnu pozornost naših čitatelja, koji su se uglavnom složili sa zamjerkama i ocjenama u tom članku. Stoga smo odlučili procijeniti stvarnu razinu smještaja i usluge u vodećim istarskim i kvarnerskim hotelima, pa ih usporediti s njihovom službenom kategorizacijom. U obzir smo uzeli, uz jednu iznimku, samo one hotele kojima je Ministarstvo turizma dodijelilo pet zvjezdica, jer bi oni trebali predstavlajti najuži vrh lokalne turističke ponude. Prije ocjena/zvjezdica, moramo iznijeti nekoliko općenitih, ne odveć pozitivnih primjedbi.
Prvo, veći dio hrvatskih hotela s pet zvjezdica zanemaruje čitav niz elemenata lusksuza i udobnosti, koji se od takvih hotela očekuju. Pri tome mislimo na premalo pridavanje pozornosti hotelskoj kozmetici, kvaliteti madraca, pokrivača i jastuka, sadržaju minibarova ali i opremanju fitnessa i wellnessa. U inozemstvu, tim se aspektima hotelskog biznisa poklanja iznimna pažnja, jer hotel tako postiže višu cijenu. Osim toga, hotelu je u interesu, kako zbog potrošnje tako i zbog svoje reputacije, da razmazi goste.Većina hrvatskih hotelijera misli, međutim, samo na hardware. Drugo, u barovima hrvatskih luksuznih hotela eventualno se uz piće poslužuju čips i kikiriki.
Staro je hotelijersko pravilo, kojeg se, primjerice , drže skoro svi five star hoteli u Beču, da se uz piće poslužuju barem tri vrste premium snackova; dakle dimljeni bademi, indijski oraščići i tome slično: kikiriki i čips uglavnom su rezervne opcije. U veronskom hotelu Due Torri na baru smo, pak, uz svaku čašu vina ili bocu piva dobili i hrpu kanapea s lososom i pršutom (kao i bademe i indijske orahe). Nadalje, u mnogim svjetskim vrhunskim hotelima, osobito onim turističkim, welcome drink dio je ritual pri čekiranju. U Hrvatskoj taj običaj u pravilu ne postoji. I treće, hoteli s pet zvjezdica naprosto moraju imati ne samo ljubaznu, nego i kompetentnu poslugu. U Hrvatskoj, nažalost, to pravilo ne vrijedi. Evo naše kategorizacije istarskih i kvarnerskih hotela, od kraja Istre do Malog Lošinja.
1. KEMPINSKI, Crveni vrh, Savudrija.
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 5 zvjezdica
Prvi istarski five star hotel nesumnjivo zaslužuje pet zvjezdica. Sobe su prostrane, dobro uređene, sa solidnim ili fenomenalnim pogledima, velikim televizorima, dobrom posteljinom i odličnim kupaonicama. Bazen je također prvorazredan. Bar na početku golf staze ostavlja lijep dojam (i poslužuje vrlo solidan pršut). Problem cijelog kompleksa su, međutim, apartmanske kuće ispod hotela, od kojih mnoge stoje zatvorene, što ne izgleda osobito dobro.
2. ADRIATIC, Rovinj
Službena kategorizacija – 4 zvjezdice
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 5 zvjezdica
Adriatic je bez ikakve konkurencije najbolji istarski hotel. Adriatic je formalno dobio četiri zvjezdice, zato što nema bazen, što je udaljen od plaže I što su neke sobe relativno male. Međutim, sobe su toliko fenomenalno, originalno i funkcionalno uređene, da kvadratura ne smeta. Osobito su nam se svidjeli debeli madraci i jastuci, mozaik u kupaonicama, fantastičan pogled na vezove ispred hotela, duhovita knjiga dojmova i dupli televizori. Jedan ekran gleda prema krevetu, a drugi prema sofi. Adriaticov je bar, po izboru žestokih pića, možda najbolji, a svakako najuzbudljiviji u Hrvatskoj. Nažalost, snackovi uz pića moraju se kupovati, a čips, koji se podgrijava, često dolazi na stol stol u ljigavo masnom, nejestivoms stanju, što je šteta, ali I dodatni dokaz da se u luskuznim hotelima mora paziti na baš svaki detalj.
3. MONTE MULINI, Rovinj
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 5 zvjezdica
Monte Mulini klasični je, raskošni turistički five star hotel, s odličnim sobama s prekrasnim pogledima, dobrim sadržajem minibara , lijepim, velikim bazenom, i spektakularnim barom na plaži, koji se zove Mulini Beach. Monte Mulini zamišljen je kao jedno od središta rovinjske i istarske gastronomije, no od tog se koncepta, čini nam se, nažalost definitivno odustalo.
4. LONE, Rovinj
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta plave kamenice – 4+ zvjezdice
Lone je zamišljen kao design hotel; on je manje formalan i jeftinije uređen od Monte Mulinija, no mnogi gosti vole ga više od Mulinija. Lone također ima vrlo dobre sobe, nažalost s asketskim minibarom (samo bezalkoholna pića), dok izvrsnu plažu dijeli s Monte Mulinijem. Lone se može pohvaliti prekrasnim vrtom, gdje je smješten L, njegov vodeći restoran. Lone se, međutim, od samog otvaranja suočava s jednim važnim problemom, koji narušava njegovih pet zvjezdica. Ponuda pića u Loneovim javnim prostorima nevjerojatno je neugledna i depresivna. U malom baru na razini recepcije, s kojeg se izlazi na simpatičnu terasu, ne može se dobiti baš ni jedno pristojno piće osim nekoliko dobrih, ali posve masovnih whiskya i konjaka. Slično je stanje i u samom atriju, Zbog tako porazne ponude pića, Loneu smo morali otkinuti pola zvjezdice.
5. MILENIJ, Opatija
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta plave kamenice – 3+
O kompetentnosti Milenijeva osoblja zorno govori mala anegdota koja nam se dogodila na Staru godinu. Kod mladog I agilnog konobara naručili smo LBV(late bottled vintage) porto. LBV porto piće je dubokocrvene, ili crvenocrne boje. Gospodin nam je, međutim, donio piće prozirne, žutkaste boje. Kad smo izrazili skepsu da to možda ipak nije LBV, čovjek nas je stao uvjeravati kako to sigurno jest LBV. Bila je Stara godina, PA nam se nije dalo svađati. Popustili smo, pomirisali i ustanovili kako smo dobili izvrstan Moscatel, pretpostavljamo od Lustaua, koji je načelno nešto skuplji od LBV Ramos Pinta. Pa smo naručili još jedan. Inače, Milenij je hotel donekle luksuznih javnih prostora barem kad je riječ o recepciji, i ljubaznih zaposlenika: sobe su, međutim, kičaste, neudobne i zastarjele. Gosti na višim katovima svojedobno su se masovno bunili zbog neispravne klime, o čemu postoji opsežna literatura na Trip Advisoru.
6. MOZART, Opatija
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 3 zvjezdice
Mozart je prije mnogo godina otvorio Veljko Barbieri, utemeljtielj ACY-a, i jedan od najvažnijih aktera modernog hrvatskog turizma. Sredinom devedesetih, dok nije bilo ničeg drugog, Mozart se mogao doimati luksuznim. No, ne računamo li apartmane, Mozartove su sobe toliko male i klaustrofobične, da iz njih isti čas želite pobjeći. Javni prostori doneke podsjećaju na neautentični zagrebački Palace. Nije čudo što se dobar dio godine Mozart na webu reklamira cijenama od oko 600 kuna po sobi.
7. AMBASADOR, Opatija
Službena kategorizacija 5-
Kategorizacija Kulta plave kamenice – 3 zvjezdice
Ambasador je jedan od vizualnih simbola Opatije. Radi se o jedinoj važnoj modernoj zgradi u austrougarskom opatijskom ambijentu. Goleme staklene površine čine Ambasadorove sobe atraktivnima zbog sjajnih pogleda. No, Ambasador je nažalost uređen izrazito neudobno i protuluksuzno, baš kao tipičan socijalistički hotel iz osamdesetih godina. Jedan od komentatora na Kultu Plave Kamenice prije nekoliko tjedana detaljno je opisao katastrofalnu uslugu u barovima, sali za doručak i wellnessu.
8. BEVANDA, Opatija
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta plave kamenice – 5 zvjezdica
Bevanda je daleko najbolji opatijski hotel. Sobe su velike i autentično luksuzne. Žele vas razmaziti i natjerati da se stalno vraćate. Madraci su toliko mekan,da se u njima možete utopiti. Sličan dojam ostavljaju i jastuci. Kupaonice su vrhunske, a mini barovi senzacionalni. U njima se mogu pronaći i Chimay Bleu i Krug. Jedina je zamjerka što barem pola programa kabelske televizije ne radi. I što Bevanda ima samo desetak soba.
9. NAVIS, Opatija
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Naša kategorizacija – 4+ zvjezdice
Navis je novi hotel, koji je prilično fenomenalno iskoristio svoj položaj na strmini između ceste i mora, na izlazu iz Opatije. Sobe su “autorski” uređene, originalne i vibrantne, plaža izvanredna, terase skoro jednako dobre, restoran i bar isto su odlično izgledaju, koristeći strateške prednosti Navisova položaja. Ali, kuaponice kao da su došle iz nekog drugog, niže kategoriziranog hotela, dok se osoblje za barom ponaša kao da nikad nije radilo s alkoholnim pićima. Primjerice, prije nekoliko tjedana željeli smo u Navisu popiti čašu šampanjca, pa smo gospođicu za šankom pitali kakav šampanjac drže: ”Evo, imamo Tomca,” rekla je mlada dama. “Volimo Tomca, ali mi bi šampanjac,” odgovorili smo. Onda je gospođica, već pomalo zbunjena, iz hladnjaka izvukla bocu prosecca. “Ali, ni to nije šampanjac,” inzistirali smo. Tad već posve smetena bartenderica donijela nam je vinsku kartu, gdje piše da se samo jedna vrsta šampanjca toči na čaše. I to se nije moglo zapamtiti? Ni njen kolega nije bio ništa kompetentniji. Kad smo ga pitali za izbor piva, sva tri ili četiri ozbiljnija uvozna piva izgovorio je skoro nerazumljivo pogrešno, premda se ne radi ni o kakvim teškim riječima. Osim toga, nije znao da se Chimay mora točiti u široke čaše. Osim ovih izljeva amaterizma, posve neprimjerenih hotelima s pet zvjezdica, uz piće nismo dobili nikakav snack. S druge strane, osoblje na recepciji ekscentrično je uslužno i profesionalno, dok doručak spada među najbolje u Hrvatskoj, pa smo zato četvorki dodali plus.
10. ALHAMBRA, Mali Lošinj
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 5 zvjezdica, plus ozbiljan luksuz
Lošinjska Alhambra svakako je najluksuzniji hotel na sjevernom Jadranu. Sobe u ovoj stotinjak godina staroj palači velike su, udobne, s golemim televizorima, i perfektnim Wi-Fi. Kupaonice su također prvorazredne, a room service radi 0-24, čime se nadoknađuje praznina u minibaru (premda smatramo da minibar takvog hotela, neovisno od room servicea, naprosto mora držati šampanjac, dobro bijelo i crno vino, te desetak vrhunskih žesokih pića). Restoran Alfred Keller među najboljima je na Jadranu, s terasom koja gleda na uvalu Čikat ali i na otvoreno more i sa stablom papra blizu stolova. Alhambra je više nego dobar primjer kako bi trebao izgledati vrhunski turizam u Hrvatskoj
11. BELLEVUE, Mali Lošinj
Službena kategorizacija – 5 zvjezdica
Kategorizacija Kulta Plave Kamenice – 5 zvjezdica
Bellevue je tipičan veliki, udobni obalni hotel, koji nas je po ambijentu atrija pomalo podsjetio ne neke Hyatte i Sheratone na Baliju i Tajlandu. Bellevueov je strateški adut golemi spa, jedan do najvećih i najraskošnijih u zemlji, koji cijeli hotel diže na novu, višu razinu. Ne možemo, nadalje, ne pohvaliti Bellevueov bar, gdje se miješaju neki od uzbudljivijih koktela u Hrvatskoj