Prosecco će u roku od tri godine preći prodaju od 412 milijuna boca i preteći šampanjac, objavio je ovih dana direktor Vinexpoa Guillaume Deglise na prezentaciji nove studije u Londonu. Prema dvogodišnjem istraživanju svjetskog tržišta vina i destilata koje provode Vinexpo i International Wine And Spirit Research (IWSR), ekspanzija pjenušavih vina najznačajniji je trend u novom izdanju.
Prema prognozama IWSR-a ukupna prodaja pjenušavih vina do 2020. će rasti 8,6 posto, na 240,4 milijuna 9-litarskih sanduka godišnje. Lani je prodano 221,3 milijuna sanduka. “Prosecco je veliki trend koji će definitivno pokretati rast tržišta pjenušaca u budućnosti”, rekao je Deglise. Štoviše, prognozira da će prodaja prosecca preteći prodaju svih drugih vrsta pjenušaca, i u idućih pet godina rast gotovo 14 posto, od 25,2 milijuna sanduka na 34,4 milijuna sanduka, odnosno 412,8 milijuna boca. Time bi talijanski pjenušac uzeo 9,2 posto svjetskog tržišta pjenušavih vina.
Isto istraživanje šampanjcima prognozira tek 1 posto rasta prodaje u istom razdoblju, cave će ostati stabline, a Astiju se predviđa pad prodaje od gotovo 6 posto, dok će prodaja ostalih pjenušaca rasti prosječno 2,1 posto. Deglise uspjeh prosecca pripisuje prvenstveno brendiranju i cijeni. “Prosecco ljudi danas naručuju po imenu, i doživljavaju ga kao svakodnevni luksuz.” Prosecco će se i dalje najviše piti u Italiji, s 12,7 miljuna sanduka do 2020. godine, ali stručnjaci očekuju da će Velika Britanija preuzimati sve važniju ulogu u rastu i da će se u idućih pet godina tamo prodavati 17 posto više prosecca, do 8,3 milijuna sanduka.
Slijedi Amerika gdje postoji mogućnost rasta od . 19 posto na gotovo 4,2 milijuna sanduka. Prosecco, upozorava Deglise, otima tržište najjeftinijih, kako ih je nazvao “diskontiranih” šampanjaca, posebno u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i u skandinavskim zemljama. No, rastuća popularnost prosecca mogla bi utjecati i na tržište rosea u Velikoj Britaniji. Na to ukazuju podaci IWSR-a prema kojima se na tom tržištu u idućih pet godina očekuje pad prodaje rosea od 4,4 posto, iako će prodaja globalno rasti 6 posto. Deglise smatra da je problem u tome što su rose i pjenušci dosad uglavnom zauzimali isti segment tržišta, aperitive i povremeno pijenje i pjenušci su prevladali. Direktor IWSR Mark Meek potvrdio je da dio kupaca prelazi s rosea na prosecco. “Rose je bio pristupačno vino za lako pijenje i za mlađe kupce,ali oni sada prelaze na prosecco kao na piće s kojim se započinje večer ili izlazak, a dio prelazi s rosea na aromatizirane cidere”.
U Europi u prodaji prosecca još uvijek veliku ulogu imaju kokteli poput Aperol spritza i Huga, a treba dodati da u ove trendove još uvijek može promijeniti Kina, jer se utjecaj tog tržišta počeo primjećivati u globalnim stastistikama o prodaji pjenušaca otkad se Moët et Chandon tamo prije dvije godine upustio u pionirski poduhvat proizvodnje pjenušaca osnivanjem vinarije Chandon China. Očekuje se da će prodaja u Kini rasti 44 posto, sa 1,53 milijuna sanduka 2016. na 2,2 miljiuna u 2020. Od velikih najava za britanske pjenušce, upozorili su analitičari, još uvijek neće biti ništa, jer količine trenutno nisu dovoljne. Za značajniji globalni rast prodaje bilo bi potrebno zasaditi puno veće površine vinograda.
Srednjoročno, ovi trendovi nisu osobito značajni za proizvođače u Champagni, smatra Tom Stevensom, vinski kritičar i jedan od vodećih stručnjaka za šampanjce. Ta je regija ograničena površinom i proizvodnja može rasti konsolidacijom, no i kad se taj proces dovrši i iz njega izvuku sve mogućnosti, potražnja će neizbježno ponovno biti veća od ponude. “Koliko god pjenušci bili dobri, dio njihovih kupaca uvijek će prelaziti na šampanjce”, smatra Stevenson, “Za prosecco to ne uglavnom ne važi, jer ljubitelji prosecca su uglavnom ljudi koji ne vole karakteristike koje nose odležavaje i kvasci, u šampanjci, franciacorti ili austrijskim pjenušcima. Tako da se Champagna zapravo mora koncentrirati na podizanje bazne kvalitete i proizvodnju što većeg broja vina visoke i najviše kvalitete i u tome biti konzistentna. I to mora postići u uvjetima klimatskih promjena koje te ciljeve pretvaraju u pokretne mete. U ovom kontekstu spuštanje cijene šampanjaca ne igra nikakvu ulogu, iako možemo očekivati da će neke kuće, kooperative i špekulanti u međuvremenu raditi ludosti sa cijenama”.