Brojni fenomeni i proizvodi postindustrijskog društva dijele zajednički razvojni ciklus: počinju kao underground, da bi se pretvorili u mainstream, a zatim u industrijski standard. To podjednako vrijedi za veći dio rocka i filma, kao i za Apple ili električne automobile. I za craft pivo. O čemu najzornije svjedoči činjenica da je Sapporo kupio Anchor Steam, pivo o kojem smo prije dvadesetak godina, kad smo ga prvi put kušali, raspravljali gotovo sa strahopoštovanjem, i koje bi nas neobično razveselilo gdje god bi ga vidjeli, neovisno je li riječ o Liberty Aleu, Porteru ili bilo kojoj drugoj etiketi ovog pradjeda američkog i svjetskog crafta.
Anchor Steam već je davno postao mainstream svjetske pivske scene, tako da je njegov formalni ulazak u veliku, globalnu pivsku industriju zapravo bio neizbježan. Čini nam se kako bi bilo kranje logično da se slični procesi i akvizicije počnu događati u Hrvatskoj. Najlogičniji mogući potez Zagrebačke pivovare, koja uz Ožujsko puni i distribuira velik broj podjednako nezanimljivih industrijskih brandova, bio bi ulazak na craft scenu kupnjom neke jake hrvatske privatne pivovare ili branda. Zmajsko pivo bez ikakve je konekurencije najjači domaći craft brand (premda se ne radi o najboljem domaćem pivu, Prvo viško i Vunetovo bitno su uzbudljiviji). Zmajsko, pokrenuto prije tri godine s investicijom od nekih tri milijuna kuna (velik dio novca osigurao je HBOR), danas je glavni sinonim za hrvatska craft piva, a proizvodi se u dovoljnim količinama da bi se prodavalo i u supermarketima.
Osim toga, Zmajsko je zagrebačko pivo s naglašenim gradskim identitetom, pa bi se tako uklopilo u lokalnu ideologiju Zagrebačke pivovare na kojoj ova tvrtka ispravno inzistira. S druge strane, Zmajsko ne bi konkuriralo niti jednom od brandova što ih Zagrebačka pivovara sada puni i distribuira , jer nema baš ništa zajedničko s Ožujskim (od kojeg se značajno razlikuje ne samo okusima i kvalitetom, nego i cijenom), kao ni sa Staropramenom, Becksom, Leffeom , Nikšićkim ili Carlingom.
Prije ili kasnije, sve će velike pivovare morati prigrliti craftove: neke već izmišljaju i svoje craftove, poput Heinekena koji je ovog proljeća lansirao IPA-u i bavarski Pilsner. Čini nam se puno razumnijim kupiti i zatim jačati već etablirani brand poput Zmajskog, nego razvijati novi craft unutar velikog, kvalitetom prilično kompromitiranog sustava kojem nitko neće ništa vjerovati. A povjerenje u autentičnost proizvoda glavna je pretpostavka uspjeha bilo kojeg crafta.
Naravno, ne znamo ništa o tome bi li Molson Coors, aktualni vlasnik Zagrebačke pivovare, odobrio strategiju akvizicije lokalnog crafta. No, kupnja Zmajskog (ili nekog drugog zaista kvalitetnog domaćeg craft branda), bio bi potez koji ide u smjeru važnih i neizbježnih trendova svjetske pivske scene.