Probudili smo se kasno, oko jedanaest, nakon dosta žive noći u prepunim opatijskim barovima, pod krvavim Mjesecom i Marsom. Kroz prozor su već dopirali žamor male opatijske tržnice i poneka temperamentna, tračerska rečenica s terase kvartovskog kafića. Klinci su šutirali lopte i vukli šarene napuhane ptice niz ulicu, prema plaži. Kad smo otvorili veliki frižider u vratima su zazveckale rashlađene boce vina,l na stolu su čekale jutarnje novine. Kroz ulazna vrata na trenutak se probila kakofonija glasova malog društva Slovenaca koji su o nečem živo raspravljali izlazeći s našeg kata. Otuširali smo se, preskočili doručak i jutarnje rituale i brzo se spustili kamenim stubištem na ulicu, nestrpljivi uroniti u ljetni opatijski puls.
Prošlog vikenda odlučili smo prekinuti tradiciju i umjesto u jednom od opatijskih hotela odsjesti u apartmanu. Urbani i luksuzni apartmani rastući su turistički biznis u Hrvatskoj. Servisi poput Airbnba, Booking,coma i Expedie učinili su svoje i na ovom tržištu. Investicije u apartmane nove generacije, dobro uređene, na centralnim lokacijama, opremljene za mlađe, moderne gradske turiste i obitelji, rastu. Ljudi na putovanjima, posebno u gradovima, smještaj u hotelima sve više kombiniraju, nerijetko i zamjenjuju apartmanima.Razloga je mnogo, i cijena čak nije uvijek presudna. Apartmani stvaraju osjećaj da živite s lokalnim stanovnicima, bolje osjećate grad i lakše komunicirate s lokalnom zajednicom. Apartmani u stanovima stvaraju veći osjećaj opuštenosti, kućne topline i privatnosti, zbog čega ih osim obitelji i mlađe publike sve češće biraju i poslovni gosti.
Pažljivo dizajnirani, udobni apartman u kojemu smo se probudili u Opatiji uređen je upravo kao opušteni, vrlo privatni prostor s malo hipsterskim feelingom koji daju detalji poput rustikalnog stola u blagovaonici, tepiha u dnevnom boravku ili izgleda ručnika u kupaonici. Apartman je dio AH Design Apartments hotela kojega je nedavno otvorio vlasnik Hemingwaya Mario Kovačević. Riječ je o integralnom hotelu, dakle više stanova i restorana smještenih u nekoliko lijepih austrougarskih zgrada u samom centru grada. “Odlučili smo se za ovaj žanr hotela jer potražnja za apartmanima raste, a u Opatiji zbog kombinacije ljetnog i kongresnog turizma možemo raditi cijelu godinu. “rekao nam je Kovačević. Apartmani su uslugom jedan su od najbrže rastućih segmenata hotelskog biznisa. Prema podacima Global Cities izvještaja Knight Franka, jedne od vodećih svjetskih konzultantskih kuća za nekretnine, broj apartmana s uslugom od 2010. je narastao 80 posto. U svijetu se trenutno iznajmljuje gotovo milijun takvih apartmana.
Fleksibilnost, inidivualnost i, naravno, omjer komfora i cijene ovu vrstu smještaja pretvorili su u svjetski hit u svim kategorijama, od neformalnih malih gradskih studija do superluksuznih apartmana s punom uslugom. Najveći dio bukinga AH Design osigurava preko Booking-coma, Expedie i Hotels.coma. “U zadnje vrijeme imamo veliki rast buking preko Airbnb-ja, “ kažu u AH Designu, “U ovom žanru borba booking servisa je žestoka, osjetimo je u uvjetima poslovanja ali i u vrsti gostiju koje različiti servisi dovode.” Airbnb je tradicionalno najpovoljnija opcija za europske destinacije, zahvaljujući boljem omjeru vrijednosti i cijene koji postiže nižim, fiksnim provizijama i brzom isplatom iznajmljivačima. Vlasnici stanova i apartmana koji iznajmljuju preko Airbnb-ja kažu da im servis novac isplaćuje izravno na poslovne račune praktički u trenutku kad gosti napuštaju smještaj, dok ostali servisi imaju različite, nešto sporije i kompliciranije načine isplate. S druge strane, booking.com gostima nudi golemu prednost da prilikom rezervacije ne plaćaju ništa, pojednostavljuje komunikaciju s iznajmljivačima i povremeno nudi zaista povoljne cijene za one koji žele platiti unaprijed. Ako baš niste ovisni o room serviceu i velikim hotelskim bazenima, s malo sreće i dobrom kombinatorikom, u većini gradova, uključujući i najpopularnije hrvatske destinacije, možete odsjedati u fenomenalnim stanovima za bitno manji novac nego u hotelu.
Našem apartmanu u Opatiji poseban karakter daje lokacija. Smješten na drugom katu glavne opatijske Pošte, s prozorima koji iznad velikog žutog poštanskog znaka gledaju na more i krovove opatijskih vila, udaljen je svega nekoliko minuta hoda od glavnih opatijskih restorana, barova i gradskih plaža, tako o prijevozu nismo morali ni razmišljati. Ljubazna djevojka koja nas je uvela u apartman ostavila nam je broj mobitela na kojemu nam je neprekidno bila na raspolaganju za sve što nam treba.
U šezdesetak kvadrata nedavno preuređenog stana s lijepim visokim starinskim prozorima koji cijeli dan osiguravaju puno svjetla, smješteni su spavaća soba, kupaonica s prostranom tuš kabinom i dva ulaza, iz predsoblja i spavaće sobe, otvorena kuhinja s velikim drvenim stolom u blagovaonici i dovoljno prostran dnevni boravak za primanje gostiju i opuštanje. S dovoljno garderobnog prostora, velikim hladnjakom sa zamrzivačem, kompletno opremljenom kuhinjom s posuđem i perilicom posuđa te obveznim rezervnim elementima poput dodatnih pokrivača i slično, apartman u AH Designu nudi komfor vrlo kvalitetne četiri zvjezdice, koje individualizirane dodatne usluge u nekim elementima dižu i stupanj više. Novi val apartmanskog biznisa u Hrvatskoj mogao bi postati vrlo važan faktor brendiranja i razvoja turizma, jer raste na već globaliziranom, digitaliziranom, dinamičnom tržištu koje podržava poduzetnost, brzinu i manje ali ozbiljne operacije. Ovaj žanr snižava investicijski ulazni prag u hotelijerski biznis istodobno stvarajući prostor za novu kvalitetnu ponudu koja hrvatskom turizmu akutno nedostaje. Dobro je da se na cijelom Jadranu, ali i u Zagrebu, pojavljuje generacija hotelijera poput AH Designa koja to razumije.