U Vlaškoj ulici u Zagrebu prije dva tjedna otvorena je Tvornica zdrave hrane. Riječ je o trećoj trgovini koju su osnivači Elvis Kajtazović i Dominik Milolož otvorili nakon što sup ostali poznati s web shoppom specijalne hrane. Osim u Vlaškoj, Tvornica zdrave hrane radi u poslovnici na Malešnici i u shopping centru na Vrbanima. Prvo što privlači pažnju kad se uđe u lijepo uređenu novu trgovinu u Staroj Vlaškoj su jednostavna reciklirana pakiranja brenda Nutrigold. Tvornica zdrave hrane drži uobičajeni asortiman trgovina zdravom hranom, s dosta precizno pogođenim izborom proizvoda.
Drže, primjerice, sve vrste brašna, od pirovog do bademovog, od bućinog i amarantovog do brašna od zelene banane, zatim razne vrste škrobova, sve moguće masnoće od gheeja i ekstradjevičanskih maslinovih ulja (čiji izbor je mali i slab s obzirom na raskošan izbor proizvođača u Hrvatskoj), do maslaca od lješnjaka i indijskih oraščića, prodaju prahove većine egzotičnih biljki, integralne žitarice, začine, Subanove i Petrovčeve čajeve, nešto azijske hrane uključujući premium organske sojine umake i zanimljivi veganski i bezglutenski sortiman sportske hrane, zatim suplemente, organsku kozmetiku, raw čokoladu, nekoliko brendova zdravih grickalica i slično.
Među proizvodima dominiraju Nutrigoldovi. Riječ je o brendu koji je Tvornica zdrave hrane kreirala kao neku vrstu svoje robne marke. Nutrigold, kako su nam objasnili u trgovini, kupuje organske proizvode dostupne u Hrvatskoj, a one koji se ne proizvode ovdje uvozi, i sve pakira u jednostavne formate, uključujući velika pakiranja. Na svakom proizvodu deklarirana je zemlja porijekla, a hrvatski proizvodi imaju posebnu oznaku na etiketama.
Kreiranje vlastitog brenda bio je prirodan dio rasta Tvornice zdrave hrane, ali riječ je prije svega o pronicljivom poslovnom modelu. Manji uvoz brendiranih proizvoda, koji čine otprilike četvrtinu asortimana u trgovini, i izbjegavanje troškova konvencionalnog packaginga i brendiranja vlastitih proizvoda, ovoj trgovini omogućava vrlo solidan raspon ponude po cijenama, netipično prijateljskima za trgovine ovog žanra. Prijateljske cijene znače da kilogram lanenog brašna, primjerice, prodaju za 23 kune, kilogram badema za 79 kuna, kilogram ekstradjevičanskog kokosovog ulja sa Šri Lanke za 75 kuna i slično. Izbor organskih vina je beznačajan izuzev par Bolfanovih boca, a izbor premium organskih proizvoda relativno mali.
Tržište bezglutenskih proizvoda, proizvoda bez laktoze i jaja, organskih i biodinamičkih namirnica i superfooda raste, i ne pokazuje naznake usporavanja rasta. Vegani, ljudi na keto i paleo dijetama, celijakičari, ljudi s pravim i umišljenim intolerancijama na hranu, alergičari ili naprosto kupci s razvijenijom sviješću o važnosti kvalitete prehrane, okupljaju se u sve raznolikiju i sve brojniju potrošačku populaciju.
Ponuditi tom tržištu u Hrvatskoj no-frill model, koji spaja široki izbor s niskim cijenama, pametan je poslovni potez i poželjna promjena na hrvatskoj sceni trgovina specijalnom hranom. Tvornica zdrave hrane nije mjesto za istraživanje gastronomske egzotike niti mjesto na kojemu ćete otkriti nešto bitno novo. Riječ je o ugodnoj trgovini u koju možete otići kad trebate napuniti špajzu osnovnim organskim i specijalnim namirnicama, sigurni da vas iznos računa neće zaboljeti. I ponekad naći nešto zaista zanimljivo unutar istog odnosa vrijednosti za novac. Nešto kao Lidl za superfood. Bilo je logično da taj model prije ili kasnije doseli u centar grada.