Danas smo objavili članak o talijanskom sushi baru koji gostima nudi popuste na sushi ovisno o broju followera koje imaju na Instagramu. Minimalni broj followera za jedno besplatno jelo je 1000, a gosti koji imaju više od 100 tisuća followera mogu stalno jesti besplatno. Vlasnici tog sushi bara kažu da ovim eksperimentom žele besplatno osigurati veći doseg na društvenim mrežama i tako promovirati svoj restoran.
Testirajući niže oblike utjecaja društvenih mreža na restoranski biznis, ti su vlasnici tek direktno i javno izrazili ono što mnogi restorani više ili manje prikriveno pokušavaju raditi: kupovati pozitivne recenzije korisnika. Prije nekoliko tjedana u Italiji je donesena prva zatvorska presuda za prodavanje lažnih recenzija na TripAdvisoru. Recenzije korisnika kojima je internet dao veliki utjecaj demokratizirale su restoransku scenu, ali su stvorile veliki problem.
Kad otvorite korisničke recenzije, nikad ne možete znati koje su iskrene i odražavaju stvarne dojmove gostiju. Kad se lani otvorio, prije nego je uopće razvio pravi pogon i promovirao se u medijima, zagrebački restoran Noel na svojoj je Facebook stranici u jednom danu dobio desetke jedinica, s komentarima iz kojih je (osim jednoga) bilo očigledno da nijedan od komentatora nije bio ni blizu restorana. O sličnim akcijama konkurencije slušali smo od niza restoratera. S druge strane, besprizorni restorani nimalo se ne ustručavaju nuditi popuste i besplatna jela za dobre recenzije na Instagramu, Facebooku ili TripAdvisoru.
Ovoj drugoj grupi danas se pridružila Pauza.hr, najveći hrvatski online servis za naručivanje hrane. U oglasu na Facebooku javno nude besplatnu hranu za dobre recenzije. Pauza.hr objavila je “natječaj” za studente iz Zagreba, Rijeke i Splita, na kojemu nude četiri obroka mjesečno plus “200 kuna za trud”.
Studenti se mogu prijaviti hashtagom, pazite sad, #gastrokritičar i dovoljno je da imaju više od 250 followera da bi ušli u izbor. “Pokaži nam svoje umijeće fotkanja i komentiranja hrane na društvenim mrežama i postani naš #gastrokritičar! Tvoja su 4 obroka mjesečno na naš račun + 200 kuna za trud, a sve za nekoliko fotki i koju (vjerujemo lijepu) riječ o tvom ručku Prijavi se upravo fotkom hrane s opisom “Želim postati #gastrokritičar”, ali svakako ju stavi kao javnu i tagiraj nas s @Pauza.hr i #pauzahr! ” stoji u oglasu Pauze.hr.
Prvo, pokrenuti javno ovakvu akciju – koja usput rečeno pokazuje poprilično nerazumijevanje fenomena Instagram influencera ali i biznisa prodaje hrane – i još je nazvati”gastrokritičar” tužan je simptom zaostalosti velikog dijela retoranskog biznisa u Hrvatskoj. Drugo, ovdje nije ni riječ o angažiranju influencera, jer je donji prag broja Instagram followera i prijatelja na Facebooku 250, što osigurava neznatan doseg. Tražeći 20 studenata da za par besplatnih jela i parsto kuna pozitivno pišu o hrani zaista je jadno i suprotno svemu što bi ionako problematični odnos restorana i društvenih mreža trebao biti.
Sjetite se ovoga kad idući put odlučite negdje potrošiti novac slijedeći korisničke preporuke na internetu. Ako nemate naviku pratiti profesionalne vodiče, možda je pametnije da koristite povijesno provjerenu metodu – osobne usmene preporuke svojih poznanika.