Live-ex u suradnji s Drinks Business svake godine objavljuje Power 100, listu najjačih vinskih brendova. Live-ex je globalna burza vrhunskih vina čiji indeksi prate performanse vina na sekundarnom tržištu i njihov se Power 100 generalno smatra dosta jakim indikatorom popularnosti vina.
Lista za 2018. godinu zanimljiva je zbog natprosječno velikog broj vina koja dosad nisu bila na listi 100 najjačih brendova, a imala su rekordni godišnji rast, poput australskog Two Handsa, bordoškog Malescot St. Exuperyja i čileanskog Rothschild & Concha Y Tora. No, Power 100 2018. zapravo će se pamtiti po Domaine Dujac, burgundskoj vinariji koja je napravila nevjerojatan skok. Dujac je praktički u nekoliko dana sa 177. skočio na 35. mjesto, pretekao pola Burgundije, Champagne, Bordeauxa i Španjolske, preskočio Bollinger, Tua Ritu, Vega Siciliu, Louis Jadota i ušao među najjače vinske brendove na svijetu. Ovaj kvantni skok od 142 mjesta možda izgleda nevjerojatan, dok se ne otkrije njegov uzrok. A ta priča koja govori nešto o današnjem tržištu vina i fenomenima koji ga munjevito mijenjaju.
O Dujacu se počelo pričati još u siječnju, kad je reper DJ Khaled na Instagramu počeo objavljivati svoj proces mršavljenja u suradnji s organizacijom Weight Watchers. U jednom od postova DJ Khaled je spomenuo da mu je Jay-Z, inače obožavatelj vina i vlasnik šampanjske etikete Armand de Brignac, preporučio Dujacova vina i da su mu se ona toliko dopala da je svoju dijetu prekrojio tako da može piti Dujac. Dva dana kasnije, Vogue je objavio priču.
Onda je DJ Khaled u svojoj pjesmi Top Off pomenuo Dujac (Dujac by the mag, that’s how we do wine, $91, 000 for a wine bills) i potražnja je eksplodirala. Prema podacima koje navodi Live-Ex, cijene Dujacovih vina skočile su prosječno 51 posto, što ga čini četvrtom najjačom vinarijom po rastu cijena.
Nije neobično da se DJ Khaled našao u ovakvoj priči, on zajedno s reperom Rickom Rossom već neko vrijeme dosta uspješno promovira kultni francuski pjenušac Luc Belaire, iako se ni za njega ni za Rossa ne zna u kakvom su točno odnosu s vinarijom. Nema puno šanse ni da je iza cijelog hypea oko Dujaca Jay-Z, iako je on 90-tih izazvao pomamu za Cristalom a onda ga 2016. počeo bojkotirati i opet utjecao na pad njegove masovne popularnosti.
Među novijim primjerima, vinarka Krista Scruggs postala je megazvijezda prirodnih vina kad je Action Bronson objavio video o njenom vinu na Facebooku.
O Kristi Scruggs novine su počele pisati kao o buntovnici i pionirki i šest mjeseci nakon što je javnosti predstavila prvo vlastito vino (na sceni je postala poznata kao druga enologinja vermontske vinarije La Garagista), Wine Enthusiast stavio ju je na listu 40 Under 40 Tastemakers za 2018.
Čini se da je epizoda s Dujacom, vinarijom koja s proizvodnjom od 90.000 boca godišnje nema ništa od masovne globalne potražnje, tek anegdota koja podjednako pokazuje kakve sve posljedice iskreni entuzijazam prema vinu može imati u vremenu kada se kroz medije i pop kulturu sve spaja na moćna pojačala i momentalno materijalizira u novu stvarnost.