Novi val otvaranja restorana u Zagrebu, koji nas je zapljusnuo početkom ove godine, pokazao je da domaći restoranski poduzetnici, osobito oni novi, ali i profesionalci, još nisu kadri svladati neke temeljne elemente restoraterskog posla, poput sastavljanja jelovnika. Na temelju većih pogrešaka koje smo uočili i posljednjih mjeseci, ali koje se zapravo stalno ponavljaju, napravili smo ovu malu listu savjeta za pisanje zanimljivih i komercijalno uspješnih menija.
Zaista nema ničeg goreg, nego kad gost želi naručiti pojedino jelo, pa mu konobar mora objašnjavati zbog kojih sve razloga tog jela nema. Posebno je neobično, kao u slučaju zagrebačke Vodnjanke, da se u jelovniku jedno pet puta spominju šparoge u vrijeme kada ih u restoranskoj kuhinji ne može biti. Jelovnici u restoranima mogu se i moraju stalno mijenjati u skladu sa stvarnim stanjem nabave. Oni nisu stogodišnje svete knjige.
Jako dugi jelovnici s velikim brojem jela dio su starinske ugostiteljske prakse koja je nastala s idejom kako se ne smije dogoditi da u restoranu nečega nema. No, preopsežni su jelovnici i izvedbeno i logistički nepodnošljivi. Puno je pametnije i efikasnije kad se restoran koncentrira na manji broj jela koja su tehnički dorađena, koja će uvijek biti jednako kvalitetno pripremljena, i koja će iz kuhinje izaći u razumnom roku.
Ako danas, kad se već sve zna o hormonskom uzgoju piletine i o pumpanju pilećih medaljona sojom, na meni stavite baš pileće medaljone ili najbezokusnije dijelove svinjetine, ne možete očekivati da ćete impresionirati goste.
Zagrebački Lokal u Teslinoj ulici zamišljen je kao kombinacija street fooda i fast fooda, pa se u njemu nalaze isključivo visoki stolovi. Onda se netko sjetio u tako uređenom Lokalu kuhati nešto između kreativne kuhinje i fine dininga. U petak smo između 13 i 30 i 16 i 30 triput prošli kraj Lokala. Vidjeli smo točno dva gosta.
Dok turistički restorani i brojni veliki hoteli na obali prilično bezočno snižavaju food cost do same granice jestivog, zagrebački restoranski poduzetnici , osobito oni noviji, često ne znaju izračunati food cost ili ne paze na tu ključnu kategoriju u vođenju restorana, nadajući se da će impresionirati goste neodgovorno skupim sastojcima. Ako vam food cost ode na 50 posto a ne bavite se visokom kuhinjom, sasvim je sigurno da ćete se naći u teškim dugovima. Nažalost, baš smo se u zadnjih godinu dana ponovno uvjerili da su pojedini restorani dopustili da im food cost skoči u nebo. Podrazumijeva se da je tridesetak posto optimalna brojka za većinu restorana općeg tipa, a postoji niz načina da se i taj iznos smanji a da se ne kompromitira kvaliteta.
Restorani opće prakse anakrona su tržišna kategorija koja više nikoga ne zanima.
Hrana s tržnice nije samo pitanje ideologije, nego pitanje okusa i odnosa prema vlastitim gostima. Znamo, srećom, čitav niz lokala raznih žanrova, od burger barova do gastronomskih bistroa, koji zaista svakodnevno kupuju svježe sastojke i sasvim dobro preživljavaju. Jelovnici suvremenog restorana morali bi se, dakle, temeljiti na dostupnoj svježoj robi.