Wolt aplikacija prihvatila je našu narudžbu točno u 17:58. Iz restorana Time u Petrinjskoj naručili smo tri jela za Bužanovu ulicu. Na listi restorana u aplikaciji procjena vremena dostave iz Timea za naš kvart je 45 do 50 minuta. Wolt je prvi servis koji je donio značajan pomak na domaću scenu dostave hrane.
Dostava hrane jedan je od najpropulzivnijih uslužnih biznisa na svijetu. Na globalnoj razini, broj narudžbi za dostavu u zadnjih je pet godina skočio 300 posto, trećina ljudi koja koristi dostavu naručuje svaki dan. Ljudi se hrane online. Dostava odavno nije pitanje praktičnosti, nego načina života.
U Hrvatskoj je isti trend. Tržište dostave zadnjih deset godina sustavno raste. Ono u čemu ozbiljno zaostajemo je kvaliteta hrane koja se dostavlja. Dostava je desetljećima bila sinonim za lošu hranu koja dolazi kao spas u sitne noćne sate ili nas progura kroz dan u kojemu nemamo vremena dignuti pogled s kompjutera. Stvari su se počele mijenjati s novim generacijama i novom ekonomijom. Ljudi danas žele jesti gdje hoće, kad hoće, što hoće, a jedino što ne žele je da ih prisiljavaju da biraju između komocije i kvalitete. Dostavni servisi shvatili su da je pobjeda u dostupnosti i logistici. Oni koji budu imali bolje aplikacije i iza njih logistiku koja omogućava brzu dostavu hrane u optimalnom stanju po prijateljskim cijenama, privući će bolje restorane i pregaziti dostavljače orošenih ćevapa i masnih pohanih filea u stiroporu.
Najjači hrvatski dostavni servisi razvili su ozbiljan i profitabilan biznis, temeljen na tvornicama hrane koje pod različitim brendovima isporučuju gotovo identična, loša jela napravljena s najnižim ulaznim troškovima. S druge strane, popularniji i bolji restorani rijetko su se upuštali u dostavu, jer bi to značilo veći broj radnika kojih ionako nema dovoljno, i potpuno novu organizaciju samog restorana. Tako smo godinama ostali prisiljeni na nefer izbor između loše i nezdrave hrane u dostavi i financijski i vremenski zahtjevnog hranjenja u restoranima. Osim toga, dugogodišnja niska razina kvalitete u ovoj industriji masu je kupaca navikla na lošu hranu u dostavi. Situacija je bila toliko frustrirajuća da smo nismo baš bili uvjereni da bi bilo koji novi igrač na tržištu, pa bio on i startup kojega Business Insider i Forbes proglašavaju jednim od trenutno najzanimljivijih biznis modela na svijetu, mogao brzo promijeniti stvari na bolje.
Dok se nije pojavio Wolt. Nekoliko je servisa prije Wolta pokušalo uključiti dobre restorane u online dostavu preko aplikacija, ali čini se da nitko od njih nije shvaćao u kakav zahtjevan biznis ulazi. Restorani su bili uglavnom spremni, jer su već vidjeli koliko je svaki logistički iskorak prema kupcima, od kućica na Fuliranju do pop-upova i dostave, važan za biznis, ljudi su sve spremniji više platiti hranu, ali onima koji ponude kvalitetniju hranu uvažavajući nove navike i trendove.
Zagrebački Takenoko još je na staroj lokaciji na Kaptolu počeo s takeoutom. Tekka, najbolji sushi restoran u Zagrebu koji je u Radničkoj ulici počeo raditi kao Takenoko 2, otišao je korak dalje i pokrenuo vlastitu dostavu. Njihove elegantne crne kutije sushija obilježile su početak dostave kvalitetne hrane u Hrvatskoj.
Kad je krajem 2018. došao u Hrvatsku, finski Wolt je praktički sletio na pripremljen teren. Zagreb je bio 38. grad u koji se Wolt proširio. Prva razlika vidjela se već na aplikaciji, koja je bila logičnija, funkcionalnija i omogućavala transparentniju uslugu od svih prethodnih. Najveća, pak, razlika vidjela se u ponudi hrane. Wolt dostavlja iz najpopularnijeg zagrebačkog gastrotainment restorana Time, iz Franko’s Pizza & Bara, najambicioznije trendi pizzerie u zemlji, iz izvrsnog Evergreen Sushija, Hromalićevov Le Kolača, Palfijevog Garden Bar & Kitchena, Veganšpeka, Curry Bowla, u izboru je cijeli lineup zagrebačkih favorita, s malom ali solidnom bazom street food lokala poput Umamija i El Greca, burger barova poput 50 A Burger & Champagne Bara, standardnih pizzerija i popularnih zalogajnica poput Smokeraja, koji nose većinu Woltova prometa.
Iz izbora restorana i funkcionalnosti Woltove aplikacije može se ponešto zaključiti o njihovom dosadašnjem iskustvu i strukturi korisnika. Wolt nudi opcije lociranja slične Uberu, preko adrese i pin pointa na karti, s opcijom za ostavljanje detaljnih uputa dostavljaču i komuniciranje tijekom dostave i posebnih zahtjeva za restorane. Za svaki restoran može se vidjeti koja su mu jela najpopularnija, u Veganšpeku je to recimo skradinski rižoto, u Paniju Cream Cajun Burrito. Imaju i Wolt Specialse, jela u privremenoj ponudi koja se prodaju u ograničenim količinama. Ovih dana mogu se naručiti Hromalićevi uskršnji pilići iz Le Kolača, koje rade od karamelizirane mliječne čokolade i confita od naranče. Minimalni iznos narudžbe za dostavu na Woltu je 60 kuna.
Kad smo upisali broj kreditne kartice, ponuđena nam je opcija označavanja poslovne kartice. Plaćate li hranu biznis karticom, Wolt vas odmah pita na koji mail da pošalje račun u računovodstvo i daje opciju upisivanja svrhe troška, privatni podatak koji vide samo korisnik i računovođa. Osim dostave, hranu možete naručiti i pokupiti je sami u restoranu, a nudi i opciju jela za konzumaciju u restoranu. Biranje jela s menija restorana je pregledno i lako, swipeom lijevo ili desno određuju se količine, a narudžba se može mijenjati do trenutka plaćanja.
Nakon narudžbe, aplikacija nas je obavijestila koliko će otprilike Timeu trebati da pripremi naša jela, obavijestila nas je kad su bila spremna i kad ih je Woltov biciklist preuzeo naš sushi, gyozu i poke, a onda smo preko ikonice bicikla mogli pratiti kako se probija kroz grad s našom hranom, uz stalni update prolaznog vremena.
Woltov dostavljač s plavom torbom pozvonio je točno u 18:37, dakle 39 minuta nakon narudžbe i petnaestak minuta prije procijenjenog vremena čekanja na dostavu. Hrana je bila u prvorazrednom stanju; gyoze tople, a sushi i poke hladni, jer kako nam je objasnio dostavljač, hrana se u Woltove torbe pakira na dvije razine koje održavaju temperaturu hrane.
Usput govoreći, poke je bio fenomenalan. Ovo havajsko jelo od sirove tune, povrća, avokada i riže koje kod nas donedavno nije pripremao nitko, u Timeovoj se verziji pretvorilo u jako ukusnu nutricionističku dijetnu bombu. Zbog dobrog odnosa proteina, vitamina i zdravih masnoća te sasvim malo ugljikohidrata, poke je jedno od najpopularnijih jela na svijetu, a s obzirom da je sada dostupan i u dostavi, vjerojatno će postati hit i u Hrvatskoj.
Ovu fusion večeru, više nego dovoljnu za dvoje, platili smo 270 kuna, što je manje nego u restoranu. Timeove cijene za dostavu niže su od restoranskih cijena, a Wolt ih utorkom smanjuje za još 15 posto. Iako restorateri Woltu plaćaju oko 30 posto vrijednosti računa, interes za ulazak u Woltov izbor je sve veći, jer pojedini restorani sada prodaju znatno više hrane preko Wolta nego u svojim lokalima.
Na kraju, Woltova aplikacija korisnicima daje opciju ocjene kvalitete dostave i jela, i direktnog komentara koji mogu uputiti restoranu. Ako je restoran u vrijeme dostave zatvoren ili prekapacitiran, aplikacija nudi opciju dostave za drugi termin ili drugi dan, koji korisnik može birati. Dostava se može naručivati u naprijed u zadano vrijeme, što, recimo omogućava da unaprijed organizirate prehranu na poslu i ne gubite pola sata svaki dan na skrolanje i razmišljanje što ćete jesti.
Wolt zasad ima jedno veliko ograničenje – domet dostave. Prije nekoliko dana pokušali smo preko aplikacije naručiti večeru na Mlinove, kvart udaljen svega pet kilometara od strogog centra Zagreba, pa smo dobili odgovor da ondje dostavljaju ništa, jer Wolt trenutno pokriva samo uski dio s jedne strane glavne ulice. Dostavu jedne narudžbe iz više restorana Wolt logistički očito ne može riješiti kao ni većina svjetskih dostavnih servisa, iako bi poslije pokea i sushija fino sjeo krvavi biftek.
U prvoj verziji clanka tehničkom greskom je objavljeno kako su provizije Wolta oko 20 posto. Točna informacija je oko 30 posto, kako sada stoji u tekstu.