Praćenje reakcija posjetitelja naše zemlje na društvenim mrežama pokazuje prilično fascinantne rezultate. Čak 55 posto stranih turista prepoznaje Hrvatsku kao zemlju lijepe prirode. S druge strane, samo desetak posto naših gostiju na svojim društvenim mrežama piše o hrani i piću u Hrvatskoj.
Do ovih je brojki, kako prenose Slobodna Dalmacija i Novac.hr, došla konzultantska tvrtka Horwath HTL, koristeći digitalni alat eDest, putem kojega se prikupljaju i analiziraju podaci s društvenih mreža turista koji posjećuju pojedinu destinaciju, kako bi se utvrdila stvarna percepcija destinacije.
A kada i spominju hranu, spomenutih se desetak posto turista u Hrvatskoj referira na generičke pojmove poput ručka ili večere, a ne na specifične sastojke, jela ili restorane. Hrvatska, kao što smo zadnjih godina često upozoravali, uopće ne postoji kao gastronomska turistička destinacija. Golema većina stranaca koji dolaze u Hrvatsku ne zna ništa o našoj hrani. Još je gore što oni ne znaju ništa o našoj hrani ni nakon što napuste Hrvatsku, kako je vidljivo iz analize sadržaja društvenih mreža.
Dva su glavna razloga za ovako žalosno stanje. Prvo, većina restorana, konoba i tratorija na našoj obali, s iznimkom Istre (ali samo uvjetno) zaista su vrlo loši, potpuno beznačajni i nevrijedni sjećanja s ljetovanja. Ova ocjena vrijedi i za amaterske konobe i jadne fast foodove, kao i za brojne hotelske restorane koji dominiraju punodm na Jadranu. Drugo, još važnije: država je udvostručenjem PDV-a na restorane sustavno onemogućila bilo kakav napredak hrvatske restoranske scene. Štoviše, podaci koje su Horwathovi konzultanti iznijeli na prezentaciji istraživanja, pokazuju da Hrvatska turistička destinacija promociji hrvatske gastronomije posvećuje tako minijaturnu količinu rada da se o promociji i praktički ne može govoriti. Svaka Vlada Hrvatsku uporno promovira kroz prirodne ljepote, umjesto kroz dodanu vrijednost u ciljanim segmentima.
Premda se ministar turizma Gari Cappelli kune kako Vlada promovira Hrvatsku kao gastronomsku destinaciju, podaci govore suprotno, a siroti ministar Capelli ostat će zapamćen kao najgori ministar turizma u zadnjih osam godina, ako ne i dulje. No, najgora od svega jest činjenica da Vlada, gušeći restoransku industriju, istodobno dugoročno ugrožava kompletnu turističku industriju, koja je uvjerljivo najveći izvor novca u Hrvatskoj. Jer, moderni turizam više klase ne postoji bez gastronomije. A većina stranih turista uvjerena je da u Hrvatskoj gastronomije nema.