Duilio i Bosiljka Belić nedavno su za ascolanu dobili 98 bodova od Flos Oleia, najvažnijeg maslinarskog medija na svijetu. Flos Olei Beliće je ove godine po treći put uvrstio među 20 najvažnijih proizvođača maslinova ulja na svijetu. U prethodnim su godinama Belići dobili čitav niz ocjena u rangu 97 od 100 bodova. Riječ je o jednoj do najuzornijih osobnih iskaznica bilo kojeg proizvođača maslinovih ulja u Hrvatskoj.
“Evo, mi smo upravo došli iz berbe,” pričao nam je gospodin Belić u ponedjeljak, dok smo večerali u Rovinju,“U proizvodnji maslinova ulja moramo paziti na svaki detalj, što znači da u vrijeme berbe moramo stalno biti na licu mjesta, u masliniku i u uljari, jer na razini kvalitete na kojoj radimo svaka mala greška u ovoj fazi kasnije se skupo plaća. Sad završavamo vodnjansku crnicu… Ako ste orijentirani na kvalitetu, sve je u detaljima. A mi smo jako jasno definirali naš cilj u proizvodnji maslinova ulja. Ne zanimaju nas veće brojke. Želimo postići najvišu moguću kvalitetu,” kaže gospodin Belić, 69 godišnji bankar rodom iz Raše, koji je prije petnaestak godina svoja Oleum Viride ulja prvi put predstavio hrvatskoj gastronomskoj zajednici.
Najveći utjecaj obitelji Belić na istarsku i hrvatsku scenu maslinovih ulje jest afirmacija monosortnih ulja. Belići proizvode više od deset monosortnih ulja, od autohtonih i od stranih sorti. ”Zanimljivo je da smo za domaće sorte dosad dobivali najviše 97 bodova, da bi, evo, bod više prvi put dobili za talijansku sortu. Vrijedi vidjeti možemo li sa stranim sortama još više, do stotke,” lamentirao je Duilo Belić tijekom večere. Mi smo ga pak, ponovo pitali o količinama i o eventualnom značajnijem rastu proizvodnje. Belić je to otklonio.
”Ove ćemo godine napraviti oko deset tisuća litara ulja, što je za 1500 litara manje nego lani. No, lanjska je godina bila ekstremno rodna. Mislimo da je naš realni tržišni potencijal između 10 i 15 tisuća litara godišnje, i ne kanimo ga povećavati. Ali, želimo našim kupcima jamčiti najvišu moguću kvalitetu. Naš je brand tako definiran.”
Belićeva potraga za najvišom kvalitetom prepoznaje se i u inozemstvu, ne samo na razini specijaliziranih medija poput Flos Oleia. Beliće je tako nedavno posjetila reporterka njemačkog utjecajnog tjednika Stern. Tekst o hrvatskom maslinarstvu (tekst bi trebao izaći u rano proljeće) u uglednom i visokotiražnom njemačkom političkom magazinu bio bi novi medijski iskorak u svjetskoj afirmaciji istarskih i hrvatskih maslinovih ulja.
Belići, naravno, već dulje vrijeme izvoze na svjetska tržišta, uključujući i japansko: prodavati ulje Japanu, jednoj od dvije ili tri najvažnije svjetske gastronomije, zaista jest vrijedno postignuće. Premda nemaju posebne etikete za mlado ulje, Belići su već napunili i pustili u promet ulja iz nove berbe.
Probali smo pet Belićevih ulja iz 2019. koja pokazuju kako se i u kontekstu snažnih, visokofenolnih, ekspresivnih mladih ulja lako raspoznaju sortne značajke. Bjelica je, naravno , iznimno zelena, gorka i pikantna, i već je vidimo na krvavom steaku ili na tartar bifteku. Vodnjanska crnica miriše po svježe ubranim maslinama, stabljiki rajčice i bademima, manje je gorka od bjelice, ali je u ovoj fazi također naglašeno pikantna.
Kod buže se najjače osjeti miris artičoka, s ponešto šparoga, jabuka i citrusa:ona je blaža u gorčini i pikantnosti, a naglašenija u voćnim okusima. Rosulja najintenzivnije miriše po maslinama, nije posebno gorka, ali je vrlo pikantna, osobito na aftertasteu. Naposljetku, Selekcija, univerzalno gastronomsko ulje, koje se dobrim dijelom bazira na sorti leccino, već je u sadašnjoj, tinejdžerskoj i divljoj fazi, neobično elegantna. Kvaliteta Belićevih ulja iz ovogodišnje berbe uobičajeno je impresivna.