Ovog smo rujna na stolovima lijepe terase bračkog Puteus Palacea, jednog od najboljih dalmatinskih butiknih hotela, zatekli dvije različite boce maslinova ulja: lokalnu Brachiu i zapadnoistarski San Canzian. Iza oba ulja stoji Leo Botteri, vlasnik tvrtke Uje, osnivač prvog hrvatskog lanca oleoteka i suvlasnik luksuznog istarskog hotela San Canzian.
Botteri je vjerojatno jedini hrvatski maslinar koji proizvodi i dalmatinsko i istarsko vrhunsko ulje, što je strateška prednost na našem tržištu ulja koje je geografski potpuno razdvojeno. Na neki je način logično, da ne kažemo pravedno, što Botterijevo Uje, koje posjeduje niz gastronomskih butika na obali, sada proizvodi i bračko i zapadnoistarsko ulje.
Naime, Leopold Botteri jedan je od pionira stvaranja scene hrvatskih gastronomskih ulja. Ovdje valja još jednom podsjetiti da početkom ovog stoljeća u Hrvatskoj gotovo da nije buteljiranih maslinovih ulja podesnih za uporabu u restoranima i hotelima. U supermarketima ulja su se prodavala gotovo isključivo u litrenim bocama (PZ Postira punila je dio svoje proizvodnje u male bočice od 2 decilitra, koje su, međutim izgledale kao ambalaža za sirup protiv kašlja). iznimka je bila jedino porečka Laguna.
Zbog toga ni najbolji restorani i hoteli nisu na stolovima držali originalno punjene bočice maslinovih ulja, što ke danas, srećom, profesionalni standard.
Kako u svom tekstu u izvještaju o ulju svjedoči Denis Ivošević, direktor istarske Turističke zajednice, istarski privatni uljari počeli su buteljirati ulja u male bočice, podesne hotele i restorane, tek oko 2005. godine. U to je vrijeme i Botterijeva Brachia izašla sa svojim serijama uljima namijenjenih restoranima i hotelima.
No, još je važnije da su Leo Botteri i Uje 2007. godine koncipirali posve novi ugostiteljski proizvod. Radilo se o Karti maslinovih ulja, namijenjenoj isključivo restoranima i ozbiljnim hotelima. Karta maslinovih ulja obuhvaćala je niz ulja različitih stilova, sorti i iz zemljopisnog porijekla, koja su restoranski mogli posebno naručivati.
Ova je sjajna ideja pokošena Velikom krizom koja je kod nas izbila 2009.godine, ali je uspješno odigrala svoju povijesnu ulogu i za hrvatsku gastronomiju i za hrvatsku maslinarsku scenu. Od promocije Ujeve Karte maslinovih ulja pa sve do danas, skoro ni jedan ozbiljni restoran ne može si dopustiti nemar da na stolu ne drži originalno buteljirane bočice ulja vodećih hrvatskih proizvođača.
Vrhunska, gastronomska maslinova ulja postala su tako neizostavni dio hrvatske restoranske industrije. Naravno, u promociji i distribuciji domaćih maslinovih ulja mora ser obaviti još puno posla. Previše hrvatskih hotela i restorana drži loša, uglavnom krivotvorena, lažna talijanska ekstradjevičanska ulja.
Uje i ove sezone snažno kreće prema HoReCi s pojedinim svojim proizvodima, koji su cjenovno dostupni, a koji su neusporedivo bolji do talijanske ili grčke konfekcije. Zanimljivo je da je Uje, u suradnji vinarom Alenom Bibichem, razvilo i vinsku kvasinu, jedan od proizvoda koji je upravo neophodan supermarketima, ali još više restoranima i hotelima, jer se u Hrvatskoj naprosto ne može kupiti pristojan ocat (i matuljski Nikas planira uskoro početi proizvoditi kvasinu).
Trinaest godina poslije prve Karte maslinovih ulja napravljene u Hrvatskoj, i nakon što je Uje, kao brand postalo doslovno sveprisutno, od sira u maslinovu ulju u avionima Croatia Airlinesa do lijepo uređenih trgovina na Stradunu Rovinju, u Splitu i brojnim drugim lokacijama, uistinu je logično i zasluženo na stolu luksuznog bračkog hotela vidjeti dva vrhunska ulja iz dvije regije, koja dolaze od jednog proizvođača. i to od proizvođača koji je strateški doprinio nastanku i razvoju današnje, rastuće scene maslinovih ulja u Hrvatskoj.
Prilog ULJE 2019/2020 možete besplatno downloadati OVDJE