Koronavurus definitivno je izašao iz Kine. Zadnjih su dana potvrđena 142 slučaja u Južnoj Koreji.
A u nama susjednoj Crnoj Gori pod nadzor je stavljeno 46 ljudi, za koje se sumnja da bi mogli biti zaraženi.
Istodobno. Međunarodne medijske kuće prenijele su jučerašnje upozorenje čelnika Svjetske zdravstvene organizacije da se prostor za suzbijanje virusa sužava.
Postoji, dakle, mogućnost da nam se dogodi globalna epidemija. Ako se dogodi globalna epidemija, ljudi će neovisno od činjenice da koronavirus nema visok postotak smrtnosti, dramatično manje putovati.
Što bi to moglo značiti za Hrvatsku? Prema službenim podacima objavljenim u siječnju lanjske godine, turizam u hrvatskom BDP u sudjeluje sa 16,9 posto. Po tome je Hrvatska u samom vrhu Europske Unije. U većini drugih europskih zemalja turizam BDP u pridonosi s desetak ili manje posto.
Osim izravnih 10 ili 11 milijardi eura godišnje, turizam izravno uzdržava najveći dio hrvatske restoranske industrije, i to ne samo na moru, nego, s barem tridesetak posto i u Zagrebu.
Turizam bitno utječe na poslovanje hrvatske vinske industrije, kako kroz hotelijerstvo i ugostiteljstvo, tako i kroz prodaju u vinarijama, osobito u Istri.
Uloga turizma u hrvatskoj vinskoj industriji posebno je značajna jer Hrvatska, nažalost, ne izvozi vino u značajnijim količinama. Nadalje, uloga turizma u poslovanju hrvatske prehrambene industrije upravo je ogromna; hoteli i restorani spadaju među glavne kupce i velikih tvrtki poput Zagrebačke pivovare, Leda i Podravke, i malih OPG-ova. O prodaji u supermarketima na moru da i ne govorimo.
Naposljetku, prema procjenama Ministarstva turizma, u domaćoj je turističkoj industriji lani radilo oko 150 tisuća ljudi. Što znači da je svaki deseti zaposleni u Hrvatskoj , plaću zarađivao u turizmu. Hrvatska je ekonomija, očigledno, strukturalno prilično ovisna o turizmu, dok su ugostiteljstvo, vinska industrija i prehrambena industrija gotovo posve ovisne o turizmu.
O samoj hotelskoj industriji da ne govorimo.
Sve to upućuje na mogućnost da bi nam se , izbije li globalna epidemija koronavirusa, mogla dogoditi najgora godina od 2009. do danas, sa snažnim padom BDP-a , rastom zaliha u prehrambenoj i vinskoj industriji, i izravnim gubitkom radnih mjesta u tercijarnom sektoru.
Koronavirus za Hrvatsku više nije samo egzotični horror reality koji svakodnevno pratimo u medijima. Suzbijanje koronavirusa postaje strateško pitanje za hrvatsku ekonomiju, turizam i sve biznise vezane uz turizam.