“Odustali smo od dostave, jer se pokazalo da nam se dostava ne isplati,” rekao nam je jučer Josip Šelendić, jedan od vlasnika uspješnih i dobrih zagrebačkih restorana El Toro i El Toro Street Food (El Toro Street Food stradao je nažalost u potresu). El Toro spada među brojne zagrebačke restorane, koji su prije bekoliko tjedana ušli u sustave za dostavu, da bi se vrlo brzo povukli. Tu su još Franko’s Pizza & Bar, Franko’s Street, Ficlek, Hanami, slastičarnica Le Kolač…Mnogi restorani uopće se nisu upuštali u avanturu s dostavom preko Wolta, Glova ili Pauze.hr, jer su unaprijed izračunali da im se taj projekt ne može isplatiti.
[adsense]
Dva su razloga zašto se dostava ne isplati velikoj većini zagrebačkih restorana. Prvo, Wolt, Glovo i Pauza tipično naolaćuju 25 do 30 posto od cijene pojedinog jela, plus PDV. U iznimnim slučajevima restoran može dobiti dvadeset posto. To de facto znači da novac koji ide dostavnim tvrtkama pojede veliki dio restoranske marže, pa restoran na kraju nema zašto raditi. Ovo pravilo vrijedi za većinu restorana srednjeg ranga, s razumnim ali ne preniskim food costom, i sa srednjim rangom cijena.
U ova tri tjedna pokazalo se kako dostava može koristiti prije svega restoranima s niskim food costom i s razmjerno masovnom proizvodnjom, od McDonald’sa nadalje, te lokalima koji već otprije imaju razrađen sustav pripreme hrane za van. Nadalje, dostava bi možda mogla koristiti skupljim restoranima, poput Noela, Timea ili Barbieri’sa, zato što su njihove cijene dovoljno visoke da restoranu ipak ostane nešto novca.
Drugi razlog za neuspjeh velikog projekta dostave jest potražnja manja od očekivane. Prije dva tjedna razgovarali smo s više zagrebačkih restoratera i svi su nam rekli kako je promet u najboljem slučaju prosječan, svakako manji nego što se očekivalo. Očigledno je da su Hrvati svoj novac odlučili trošiti na stvaranje kućnih zaliha hrane, a ne na restoransku hranu. Čini se da se skoro sav novac za hranu iz restorana prelio u supermarkete, koji bilježe najbolju prodaju ikad. Premali domet dostavnih servisa, iz kojeg su izostavljeni cijeli kvartovi u kojima ima potencijalne publike (podsljemenski kvartovi primjerice), još je jedan razlog zašto potražnja nije veća. Dostavna je scena u Zagrebu zbog svega toga prilično jednolična i ne odveć zanimljiva.