Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Čini se da hrvatska restoranska scena ulazi u novu veliku eru bistronomije

conca

Povratak bistronomije kao dominantnog smjera u hrvatskoj, ali i globalnoj restoranskoj industriji, čini se neizbježnom posljedicom krize koju je izazvala epidemija koronavirusa. Bistronomija je termin kojeg je 2004. godine izmislio nedavno preminuli francuski restoranski kritičar Sebastian Demorand. Demorand je s grupom istomišljenika tražio riječ koja će opisati kretanja u francuskoj kuhinji, koja su ukazivala na otklone od haute cuisine i Michelinovih kriterija.

No, bistronomija se pretvorila u masovni pokret tek četiri ili pet godina kasnije, s dolaskom Velike krize koja je smanjila kupovnu moć stanovništva. Bila su to vremena kad se u najbolje pariške restorane ulazilo bez rezervacije ili s rezervacijom za isti dan, što se nama dogodilo u glavnom restoranu Pierrea Gagnairea u pariškoj Rue Balzac: concierge našeg hotela u šest popodne našao nam je stol za osam navečer. Gagnaire je u ono vrijeme bio najveća svjetska kuharska zvijezda iza Ferrana Adrie i Hestona Blumenthala, a njegov je restoran s tri zvjezdice bio poluprazan. 

Tih je godina bistronomija, kako je često znao govoriti pokojni Andrej Barbieri, spasila hrvatsku restoransku scenu. Dva najbolja hrvatska restorana onog vremena, Marcellino i Valsabbion, propali su usred krize. Neki drugi veliki restorani, poput Plavog podruma i Nautike , orijentirali se se prema jednostavnijem i konvencionalnijem kuhanju. Scenom su istodobno počeli dominirati bistroi. Uvjerljivo najpopularniji zagrebački restoran tog vremena bio je mali Prasac Dina Galvagna, s kuhinjom od neka četiri kvadrata.

Drugi najpopularniji zagrebački restoran bio je Bistro Apetit austrijskog chefa Christiana Caballiera, koji je povezao jako ambicioznu vinsku kartu s popularnom kuhinjom.

Na moru je počeo dominirati pokret konoba; Batelina je postala nacionalni fenomen, jer je uspjela spojiti postupke visoke riblje kuhinje s ambijentom i poslugom tipičnim za lokalnu konobu. Bistroi i konobe dominirali su hrvatskom restoranskim industrijom sve do 2015. godine, kad je zbog turističke eksplozije ali i općeg ekonomskog oporavka, došlo do bitnog povećanja kupovne moći. Što je opet dovelo do postupnog otvaranja ambicioznijih i skupljih restorana, pa je tako Zagreb dočkao epidemiju sa šest do sedam ozbiljnih fine dining restorana, što je najviše u povijesti zagrebačke gsstro scene.

Bojimo se, međutim, da je vrijeme fine dininga upravo stavljeno na čekanje. Barem na godinu do dvije. Evo zašto. Prve, neposredne posljedice epidemije na turističku i restoransku industriju bit će puno brutalnije nego 2009. godine. O tome najbolje govori činjenica da je prije jedanaest godina otkazano oko pet posto svih svjetskih putovanja, a ove godine, zasad, više od trideset posto. Drugo, u idućem će razdoblju, i kad epidemija prođe, u opticaju biti bitno manje novca, što znači da će gosti prirodno birati jeftinije restorane.

Treće, Ferran Adria i Rene Redzepi ispravno upozoravaju kako je dosadašnji poslovni model restoranske industrije potpuno neodrživ, jer se bazirao na brzom protoku velikog novca , bez stvaranja financijskih osigurača.

Fine dining restorani u narednom razdoblju moraju pronaći novi poslovni obrazac kako bi opstali kao žanr. U idućih godinu do dvije, restorani koji uspiju preživjeti krizu morat će raditi s nižim troškovima i nižim ambicijama. Što znači da će hrvatskom scenom gotovo sigurno zavladati bistronomija, dok će se fine dining održati u tek nekoliko restorana i u hotelima s pet zvjezdica, koji su dovoljno financijski snažni da amortiziraju krizu i njene kratkoročne posljedice. Dobra je vijest da sadašnja ekonomska kriza nema strukturalne uzroke, što znači da bi oporavak, ako ne dođe do novih komplikacija, morao biti relativno brz.

ČOKOLADA
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
  • BUZZ
  • RESTORANI
  • VINO
  • HOTELI
  • MIKSOLOGIJA
  • KONTAKT
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.

Čini se da hrvatska restoranska scena ulazi u novu veliku eru bistronomije

by Kult Plave Kamenice time to read: 2 min