Negdje 2007. ili 2008. godine, u svakom slučaju prije izbijanja Velike krize, večerali smo u pomalo misterioznom, mračnom ambijentu venecijanskog hotela Metropol. Metropolov restoran u ono je vrijeme imao Michelinovu zvjezdicu, što je i danas rijetkost za Veneciju. Metropol je bio prvi restoran u kojem nam je sommelier prije nego nas je bilo čime ponudio, donio posebnu kartu mineralnih voda.
Karta se sastojala od uobičajenih favorita poput S.Pellegrina, Vossa, Eviana, Perriera, Fijija kao i od nekih tada manje poznatih brendova. U proteklih dvanaest godina mineralne su vode postale važan dio gastronomskog biznisa.
Danas imamo niz sommeliera za vodu, pa više specijaliziranih globalnih portala poput Fine Waters koji se bave odnosom vode i gastronomije, dok se u restoranima širom svijeta održavaju prezentacije posvećene slaganju vode i hrane, kao i slaganju vode i vina. Naposljetku, S.Pellegrino glavni je sponzor izbora World s 50 Best, koji određuje status najvažnijih svjetskih gastronomskih restorana.
Što, međutim, vodu zaista čini pogodnom ili nepogodnom za gastronomiju? Kriteriji nisu impresionistički kako bi se moglo pomisliti na prvi pogled. Nije, dakle riječ o mistifikaciji nego o činjenicama.
Mineralne vode mogu se razlikovati po nekoliko kriterija. Najvažniji je svakako TDS. TDS je skraćenica za total dissolved solids, znači za udjel krutih tvari u vodi. TDS nam sugerira koliko je voda ustvari mineralna, koliko se u njoj nalazi različitih otopljenih minerala. Vode se prema TDS-u dijele na pet kategorija: vode vrlo niske mineralnosti do 50 miligrama TDS-a na litru, vode niske mineralnosti s 50 do 250 miligrama TDS-a na litru, srednju mineralnost od 250 do 800 miligrama na litru, visoku mineralnost od 800 do 1500 miligrama na litru i vode vrlo visoke mineralnosti, s više od 1500 miligrama TDS-a po litri.
Osim po TDS-u, vode se dijele po teksturi. One koje jako pjene i naglašeno su karbonizirane bolje idu uz jake okuse hrane, pa se visokokarbonizirane vode preporučuju uz steakove ili kao aperitiv, jer u ustima izazivaju sličan napad apetita kao i šampanjac. Nisko karbonizirane vode preporučuju se pak uz laganija jela.
Idući važan faktor jest slanost: neke su vode jako slane, a neke slađe. Slanost funkcionira uz kamenice, ali ne i uz jakovske kapice ili škampe.U ovu, već sada ne baš jednostavnu jednadžbu, treba dodati i učinak vina. Naime, uz ručak ili večeru u pijemo i vino i vodu. Visoko karbonizirane vode nipošto ne idu uz šampanjce i pjenušce, jer se tuku s njihovim mjehurićima. Blago karbonizirane vode s niskim TDS-om ne idu, pak, uz velika crna vina, jer ne čiste njihove tanine. Sasvim je jasno da bi u idealnom gastronomskom svijetu uz svaku jelo trebalo naručivati drukčiju vodu. No, budimo realni, tko bi se s time zezao?
Golema većina restoranskih gostiju tijekom cijelog objeda želi piti samo jednu vodu, a sve je drugo čisto prenemaganje. U postepidemijskim okolnostima nikome ne pada napamet da naručuje pet voda uz jednu večeru. Takvo što danas bi se činilo krajnje nepristojnim i posvađanim s duhom vremena.
Što znači da gastronomskim restoranima treba univerzalna voda, koja može pratiti više sljedova i koja se slaže sa skoro svim mogućim tipovima vina. Talijanski S.Pellegrino tu se nameće kao optimalno rješenje. Evo zašto.
S.Pellegrino je jako mineralna voda s visokim TDS-om, od oko 1170 miligrama po litri, što znači da je puna okusa i intenziteta. No, ona ima visoki pH, što znači da nije jako kisela. Ona, nadalje, nije slana (na specijaliziranim web stranicama ocjenjuju da naginje prema slatkim okusima) a najvažnije je da nije žestoko karbonizirana, premda vrlo dobro pjeni.
S.Pellegrino je balansirana voda koju možete piti uz šampanjac i kamenice, uz rakove, bijele ribe i bijelo vino, kao i uz meso i crno vino: ona ni u jednom trenutku neće postati remetilački faktor nego će, naprotiv, efikasno čistiti usta poslije skoro svakog jela.
Stoga je logično da je S.Pellegirno i u Hrvatskoj ušao u velik broj ozbiljnih restorana (jučer su nam, primjerice, S.Pellegrino donijeli u Tekki). S.Pellegrino nije lifestyle voda poput mnogih internacionalnih brendova, nego je riječ o vodi balansa i svježine koja sjajno funkcionira u različitim gastronomskim kontekstima.
Ova sadržaj produciran je u suradnji s Pago Hrvatska, ekskluzivnim distributerom S.Pellegrina