Marko Fakin najnagrađivaniji je istarski i hrvatski vinar unatrag najmanje pet godina. Fakin je osvojio doslovno desetke zlatnih medalja na Vinistri, i jedini je naš vinar koji je četiri godine zaredom, uključujući i 2020. osvajao zlatne medalje na Decanterovim Svjetskim nagradama. Fakin je pola istarskih cesta izlijepio sjajno dizajniranim plakatima Fakin Good Wines, s Decanterovim medaljama. Pa je još renovirao obiteljski restoran u Motovunu s fantastičnim pogledima na zelenu Istru, i s vrlo dobrom hranom koju je kao konzultant potpisao cijenjeni chef Zdravko Tomšić.
Fakin je već pet godina u strelovitom, posve vertikalnom usponu, što treba zahvaliti kako njegovoj golemoj energiji i fokusiranosti tako i nekima od najvrednijih istarskih vinograda, na brdima s pogledom na Motovun.
Čini se da Marka Fakina , mladog, jakog i pametnog čovjeka, nije zaustavila ni epidemijska godina.
Premda ne prodaje vina u supermarketima, Marko Fakin doživio je najmanji pad prodaje od svih vrhunskih hrvatskih vinara s kojima smo razgovarali.
Naime, Fakin je 2020. prodao oko 80 posto vina u usporedbi s 2019. godinom, a njegov distributer Boris Dešpoja kaže kako je bazična Malvazija iz 2019. gotovo potpuno otišla. Orijentacije radi, Fakin puni između 60 i 70 tisuća buteljki mladih malvazija godišnje.
Evo kako sam gospodin Fakin analizira prodaju svojih vina u epidemijskoj godini: “HoReCa nam je kao i u svim prethodnim godinama bila glavni prodajni kanal. U ljetnim se mjesecima osjetio doslovno golemi rast prodaje. Kad je riječ o supermarketima, tu se baš nismo gurali jer smo vjerovali u rast prodaje u restoranima i hotelima tijekom ljeta, što se pokazalo točnim. Vlastita prodaja, dakle prodaja u vinariji, doživjela je značajan pad. U ljetnim smo mjesecima u vinariji prodali puno vina, ali u predsezoni i posezoni nije išlo dobro. Vinoteke su, pak, lani najviše stradale. Tu mislim na vinoteke na moru, koje ovise o turističkim grupama. Ove godine turističkih grupa skoro da i nije bilo, pa se tu osjetio veliki pad prometa. Ovo govorim i iz osobnog iskustva, jer imam dvije vinoteke u Motovunu.
S druge strane, značajno smo povećali izvoz. U 2019. godini izvezli smo desetak posto ukupne proizvodnje a lani je u inozemstvo otišlo čak 30 posto naše ukupne prodaje vina. Porasla je, naravno, i prodaja kroz web shopove.”
Uslijed epidemijske krize Marko Fakin odustao je od sadnje vinograda planirane za proljeće prošle godine. Fakin za sebe kaže da, financijski govoreći, voli igrati na sigurno, tako da je uvijek spreman izdržati godinu dana bez ikakve prodaje vina, a lanjsku je godinu uspio završiti pozitivno, pri čemu je izvoz imao iznimno važnu ulogu: “Izvoz je svakako jedna od trajnih i značajnih smjernica našeg vinarstva. Visokom kvalitetom vina od autohtonih sorti možemo doći na svjetske vinske karte. Ovdje važnu ulogu igra simbioza turizma i vinogradarstva. Bitno je da gosti prilikom posjeta Hrvatskoj probaju naša vina, upoznaju naše autohtone sorte i uvjere se u kvalitetu hrvatskih vina. Tako stvaramo pretpostavke za izvoz. A naša je vinarija u epidemijskoj godini dodatno radila na kvaliteti. Primjerice, upravo smo drastično smanjili prinose crnih sorti, i to na tri do četiri tone po hektaru, pa iz berbe 2020. očekujemo odlična vina,” rekao nam je Marko Fakin.
Usporedbe radi, tri do četiri tone po hektaru prinosi su karakteristični za premier cru pa i neke grand cru vinograde u Burgundiji.
Druga bitna pretpostavka izvoza, ali i uspješne prodaje u Hrvatskoj, u Fakinovom su slučaju međunarodne nagrade. “Zlatne medalje bitno su utjecale na prodaju naših vina. Vijesti o nagradama dolaze do vrlo velikog broja ljudi, koji se pretvaraju u potencijalne kupce naših vina. Posebno smo ponosni na to što kupcima dajemo određenu sigurnost kvalitete, budući da smo četiri godine zaredom osvajali Decanterove zlatne medalje. To je veoma važna referenca u izlasku na inozemna tržišta. Pojedini strani kupci, distributeri, došli su nam s upitom za kupnju i zaista su kupili ozbiljne količione vina a da ga nisu ni kušali, vjerujući Decanterovim ocjenama naših vina,” kaže Marko Fakin.
[adsense_content_v2]
No, tajna Fakinove iznimno uspješne prodaje u najgoroj godini novije povijesti hrvatskog vinarstva, prije svega je u snazi brenda. U samo pet godina Marko Fakin stvorio je drugi najjači istarski vinski brend iza Franka Kozlovića.
Fakinove bi postupke u građenju brenda trebao analizirati svatko tko se želi ozbiljno baviti vinskim marketingom.