Ivan Damjanić iz Fuškulina kraj Poreča svakako je, uz Marka Fakina, najvažniji istarski vinar mlađe generacije. U 2018. i 2019. gospodin Damjanić osvojio je više zlatnih medalja na Decanterovim Svjetskim nagradama i na International Wine Challengeu. Damjanićev cuvee Clemente Blanc skicirao je novi pogled na plemenita istarska bijela vina, dok je crni Clemente toliko gust i čvrsto strukturiran da mu treba barem pet do šest godina odležavanja prije nego što uopće ima smisla otvoriti bocu.
S druge strane, Damjanićeva je Borgonja jedno od najboljih lakopitkih istarskih crnih vina, dok je bazna malvazija redovito veoma dobra. Ivan Damjanić prilično je detaljno odgovorio ne naša pitanja o efektima epidemijske krize na poslovne rezultate njegove vinarije.
Koliko su epidemijska kriza i sve njene posljedice utjecale na vaše poslovanje u protekloj godini?
Nakon 2019. godine kad su se naša vina izvrsno prodavala, 2020. smo doživjeli kao svojevrsno vatreno krštenje i poticaj za novi način razmišljanja i poslovanja. Prvo smo mislili da ćemo ostvariti samo 35 do 40 posto prodaje u usporedbi s prijašnjom godinom. Do kraja rujna već smo bili na 60 posto, što je premašilo sve naše prognoze. Kao vječni optimist, i na krizu u 2019. godini pokušavam gledati pozitivno. Dio vina će odležati pa će u ovoj godini izaći na tržište u boljoj formi nego da smo ih prodavali dok su bila posve mlada.
Što su prošle godine bili vaši glavni prodajni kanali ?
HoReCa nam je pala za oko 50 posto. Supermarketi su srećom porasli za dvadesetak posto. Počeli smo se otvarati prema prodaji u supermarketima. Prodaja u vinariji još je više porasla. Premda je sezona trajala vrlo kratko, u vinariji smo prodali 20 do 25 posto više vina nego u normalnoj turističkoj sezoni 2019. godine.
U vinotekama smo zabilježili jednak rezultat kao 2019. Mislim da vinoteke u Istri već nekoliko godina prolaze kroz ozbiljnu krizu, naprosto zato što turisti žele degustirati i kupovati izravno u vinarijama, pa im ne trebaju vinoteke. Izvoz nam je drastično pao, za oko 80 posto. Nadam se da izvoz čeka bolja vremena, dakle otvaranje restorana i barova na našim inozemnim tržištima. Internetska prodaja raste, ali nedovoljno. Pretpostavljam da je problem u skupoj i sporoj dostavi.
Kako je kriza utjecala na vaše poslovne planove?
Sve smo planirane i započete investicije završili usprkos krizi, jer je naš investicijski ciklus bio izravno povezan s proizvodnjom u podrumu. Investicije koje nemaju planirani povrat novca već u godini nakon ulaganja, zaustavili smo ili odgodili za iduće dvije godine, jer se bez njih moglo. Konkretno, to znači da i dalje radimo po starom sustavu i sa starom opremom. Nikoga nismo otpustili, nismo spuštali plaće, ali smo tražili da se radi više nego prije. Sistematizacija radnih mjesta lani nije postojala.
Kako biste opisali vašu strategiju preživljavanja u kriznim godinama?
Prilagodba je ključ preživljavanja. Očekivanja su jedno, a stvarne mogućnosti drugo. S time se u kriznim godinama svi moraju suočiti. Međutim, padom intenziteta poslovanja djelomično su se smanjili i rashodi.
Je li fokusiranje na izvoz trajno i izvedivo rješenje?
Naravno da jest. Ova nas kriza, neovisno od mojih loših iskustava s prošlogodišnjim izvozom, mora naučiti da je hrvatsko tržište premalo za kvalitetan plasman svih dobrih hrvatskih vina. Došlo je vrijeme da izađemo na svjetsko tržište. Jasno je da mora postojati precizan marketinški plan za izvoz hrvatskih vina.
Mnoge svjetske vinske zemlje u proteklih su tridesetak godina uložile veliki novac u brendiranje svoje vinske proizvodnje. S obzirom na visoku vkalitetu naših vina, mislim da uz dobar marketing i konkurentnu cijenu, hrvatska vina mogu pronaći svoje mjesto na svjetskom tržištu. Naravno, govorim o nišnom tržištu, jer je naša prozivodnja vina u globalnim okvirima minijaturna. Kad smo već toliko mali, moramo biti posebni.
Može li hrvatska vinska industrija preživjeti još jednu kriznu godinu poput prošle?
Kao čovjek s određenom dozom empatije prema svakome tko nešto proizvodi, moram nažalost priznati da se bojim kako pojedini vinari naprosto nemaju kapacitet da prežive. Naime, mnogi su jedva preživljavali i u jako dobrim godinama.
Vi ste dobili niz važnih međunarodnih nagrada. Koliko te nagrade pomažu prodaji vina?
Itekako pomažu! Pozitivni učinak na prodaju vidljiv je odmah po oglašavanju nagrada . Kad medalje dolaze iz godine u godinu, kupac stječe povjerenje u proizvođača, što ima direktan pozitivan efekt na plasman vina.