Pandemija se pokazala velikom prilikom za industriju pića. Prodaja piva, žestokih pića i vina ozbiljno je rasla sa svakim lockdownom. No, rast prodaje ponekad donosi nove probleme. Pivari se susreću s ozbiljnom nestašicom limenki, piše Beer Business Daily.
Ball Corp, najveći svjetski proizvođač limenki, ovoga tjedna je objavio da je samo na američkom tržištu nedostaje 10 milijardi limenki. Kriza se već prelila i u Europu, prvi su je osjetili talijanski i britanski pivari. Prema nekim podacima, neravnoteža je nastala prije nekoliko godina, kad su craft pivovare počele kupovati više limenki. Sa zatvaranjem pubova i barova i rastom dostave i online prodaje, situacija je eskalirala i donijela nove probleme malim pivarima.
Najveći potrošači limenki Pepsi, Cola, Anheuser-Busch i Molson Coors rano su uočili problem i pored ugovora s najvećim dobavljačima limenki počeli pregovarati i s manjima, ulazeći na teren craft pivovarama.
“U ovakvim situacijama privilegiranje najvećih kupaca nije nepoštena praksa,” tvrdi glavni ekonomist Američkog udruženja pivara Bart Watson, “Većina manjih pivovara kupuje od posrednika, a to znači da su niže na listi. Nije ovo ništa podlo, ali jest izazov s kojim se male tvrtke moraju suočiti.”
Ako je trenutna navala na pubove u Velikoj Britaniji ikakav znak, ljeto bi moglo donijeti olakšanje, naravno ako lockdowni u drugim zemljama počnu popuštati.
Do pandemije, oko 60 posto piva prodavalo se u limenkama, 30 posto u bocama a 10 posto u bačvama za točenje u barovima. Gotovo svi craft pivari koristili su boce. Potražnja za limenkama počela je rasti kad su craft piva postala mainstream i počela se prodavati u većim količinama. Kako se još uvijek u restoranima ne prodaje značajnija količina craft piva, pivari su zbog praktičnosti i distribucije (supermarketi, kiosci, trgovine) ali i cijene transporta, sve češće birali limenke umjesto boca.
Pravi problem, međutim, bilo je onih 10 posto u bačvama. Kad su se barovi i restorani zatvorili, tih deset posto prelilo se u dostavu i online prodaju, i uglavnom u limenke. Situaciju pogoršava činjenica da usko grlo nije nastalo zbog nemogućnosti transporta limenki uslijed lockdowna, to bi se brzo oporavilo, nego u proizvodnji.
Trenutna svjetska proizvodnja limenki nije dovoljna da zadovolji potražnju. Najveći proizvođači šire kapacitete ali oprezno, jer ni oni ne znaju što će se na tržištu događati idućih godina. Dodatni problem su i politike trošarina. I ovaj, kao i većinu problema u industriji hrane i pića, riješilo bi procjepljivanje i ponovno otvaranje lokala.