U ožujku 2020. McDonald’s je počeo zatvarati svoje hrvatske restorane. Zagrebački su se McDonald’si zatvorili desetak dana prije proglašenja lockdowna. Par mjeseci kasnije brojni su svjetski mediji izvještavali o golemoj krizi u kojoj se McDonald’s našao uslijed epidemije; na američkoj i globalnoj razini prihodi su u drugom tromjesečju padali i po 60 posto.
Međutim, već u prosincu lanjske godine McDonalds je dobro kotirao na Wall Streetu, a promet u Americi, u zadnjem tromjesečju 2020. dok je korona još divljala svom snagom, porastao je za pet posto.
Rast prometa u Sjedinjenim Državama temeljio se na drive-in restoranima, dostavi, loyalty programu i fokusiranju na klasična i jeftinija jela uključujući jela od piletine. Ovdje je važno reći da je McDonald’s, premda oduvijek ima takeaway opciju, do početka pandemije čak 70 posto prometa ostvarivao u samim restoranima.
Dobre vijesti za McDonald’s u Americi, koincidirale su s neobičnim vijestima za McDonald’s u Hrvatskoj. Naime, početkom godine McDonald’s je u Bjelovaru otvorio svoj 37. hrvatski restoran. Radilo se o investiciji vrijednoj dva milijuna eura, s četrdesetak radnih mjesta. Još je važnije reći da je to bio četvrti hrvatski McDonald’s otvoren u vrijeme epidemije.
Dok se kompletna hrvatska ugostiteljska industrija borila da preživi, i dok je u samo jednoj godini zatvoreno preko 1200 lokala, McDonald’s je u tom istom razdoblju investirao više milijuna eura u nove restorane (upravo se priprema otvaranje još jednog korona McDonald’sa, i to u Rovinju).
Kako je McDonald’su sve to uspjelo? Prvo, dok drugi restorani nisu mogli raditi, pred drive-in McDonald’sima stvarale su se kilometarske kolone. Drive in McDonald’si jedini su sektor hrvatske restoranske industrije koji nije bio ozbiljnije pogođen lockdownom.
Drugo, McDonald’su se s obzirom na njegov goleni promet dostava itekako isplati. Treće, McDonald’s je i dalje smiješno jeftin: bazični hamburger i cheeseburger koštaju desetak kuna, a double cheeseburger 17 kuna. Najskuplji McDonald’sovi meniji s posebnim jelima i s pićem koštaju izmedju 45 i 51 kunu. S obzirom na broj kalorija i količinu proteina, McDonald’s je zaista dobra vrijednost za novac.
Četvrto, McDonald’s u Hrvatskoj nema nikakvu konkurenciju. Drugi fast food lanci imaju bitno manje restorana, a u marketing ulažu neusporedivo manje novca. Peto, u usporedbi s kebabima kao rastućim segmentom fast fooda u Hrvatskoj, McDonald’sovi su burgeri gotovo decentna hrana. Šesto, McDonald’s je, osobito kroz McCafee koji nude po petnaestak vrsta kolača, značajno diversificirao i povećao menije. I sedmo, McDonald’s unatrag godinu dana nije ponavljao budalaštine iz prethodog razdoblja, kad su se reklamirali burgerima s tartufima (ustvari s tartufatom) što je bilo antipatično, lažno i duboko protiv duha McDonald’sa.
Svi ovi faktori pridonijeli su snažnom dojmu da je McDonald’s usprkos neizbježnom padu prometa jedini restoranski korona profiter u Hrvatskoj. Što u ovom slučaju ne zvuči pežorativno. Naprotiv.