Ulazimo u špicu sezone šampanjaca. partyji, Božić, Nova godina, domjenci, mjehurići posvuda. Uskoro će nas početi bombardirati svi mogućim šampanjcima, a posebno onima koji se marketinški fokusiraju na lifestyle, klubove i mlađu publiku. Stvarni ljubitelji šampanjaca zgražaju se na mućkanje, prolijevanje, pijenje iz boce i slične prizore koje to prate, ali način na koji se čak i ozbiljni klasični šampanjci danas piju posljedica je njihove dosta uspješne tržišne ekspanzije zadnjih 10 godina, za koju su proizvođači puno riskirali i puno dobili, barem u financijskom smislu. Jedan od prvih koji je uspio bio je Cristal prije deset godina kad je postao omiljeni šampanjac repera, ali vlasnici su se brzo povukli, zabrinuti da će ih to pretvoriti u simbol blinga i otjerati njihovu odanu publiku. Ali onda je Jay Z kupio Armand de Brignac i više ništa nije bilo isto. On je pozicionirao šampanjac kao proračunato vulgarni statusni simbol i pretvorio ga u jedno od najpopularnijih vina na svijetu. Kad se činilo da se Champagni ne može dogoditi ništa luđe, pojavili su se Rich Kids Of Instagram.
I kad se činilo da se šampanjcima više ne može dogoditi ništa potresnije, pojavili su se Rich Kids Of Instagram. Potomci jednog postotka, rođeni u off shore bogatstvu stečenom na špekulacijama koje su izazvale svjetsku financijsku krizu, odgojeni bez starinske obveze da povećavaju obiteljsko bogatstvo jer je to ionako nemoguće, svoj su iskaz mladenačkog bunta prirodno pronašli u sablažnjavanju politički korektne i manje privilegirane većine. Na njihovim Instagram profilima na kojima bez ikakvih granica pokazuju svoje bogatstvo, neke od najuglednijih šampanjskih kuća postale su novi bling i ne bune se, dok brendovi poput Moet et Chandona, Veuve Cliquota, Pommeryja i Mumma čine sve da postanu omiljena pića razmaženih klinaca. Koliko god je pravim štovateljima odbojno kad netko puni kadu Dom Perignonom, i dalje je riječ o dobrom šampanjcu koji treba piti. Probali smo sve bling šampanjce. Evo kakvi su zapravo
ARMAND DE BRIGNAC
Jay Z je Armand de Brignac preuzeo akvizicijom tvrtke Sovereign Brands 2014. kojom je povećao svoj udjel u ovoj šampanjskoj kući. Armand de Brignac prvi je put pažnju svoje današnje vjerne publike privukao 2006. u Jay-Zjevu spotu za pjesmu “Show Me What You Got”. Zbog zlatne boce sa znakom pika i marketinga fokusiranog na bogati party crowd, ovaj je vrlo dobar šampanjac postao simbol blinga i omiljeni rekvizit za Rich Kids of Instagram. Ruski nogometaši kažnjeni su na Euru 2016. ka su izišle njihove snimke sa zlatnim bocama Armand de Brignaca i prskalicama, u kojima su uživali pjevajući rusku himnu.
Kakav je zapravo Armand de Brignac je izvrsno, izvrsno, kremasto, citrusno i snažno strukturirano vino koje je obitelj Cattier počela proizvoditi prije Francuske revolucije 1763. godine. Imaju 33 hektara vinograda, pola grožđa za šampanjac otkupljuju. Glavni enolog Emilien Boutillat vodi tim od 14 ljudi. Imidž i pozicioniranje ovog šampanjca zauvijek su uništili brend Armand de Brignac među poznavateljima.
DOM PERIGNON 2002. ANDY WARHOL
Brend Dom Perignon prošao je dug put od oca Pierrea Perignona na čijoj je samostanskoj legendi utemeljen do šampanjca u kojem se kupaju Rich Kids of Instagram. Dom Perignon je uvijek vintage, uvijek blend,dolazi iz osam povijesnih Grand Cruova Champagne i ima pravo prvog izbora u svih 17 Grand Cruova. Dom Perignon je toliko dobar šampanjac da mu pluralistička i često riskantna politika brenda nikad nije poljuljala poziciju među znalcima. Među poznatijim i kontroverznijim suradnjama Dom Perignona je ona s Jeffom Koonsom, kuća stalno održava partnerstva s najutjecajnijim suvremenim umjetnicima i dizajnerima poput Marca Newsona i upravo su to koristili za repozicioniranje prema mlađoj publici. Kampanje s Claudijom Schiffer i Evom Herzigovom koje je za Dom Perignon radio Karl Lagerfeld, nedvojbeno poručuju da je riječ o party šampanjcu. Kad su nakon toga lansirali ograničene serije Andy Warhol boca očigledno dizajniranih za klubove, vjerojatno nisu računali da će završiti u kadama bogataške djece, ali koliko vidimo ne bune se.
Kakav je zapravo Andy Warhol je intenzivniji od većine Perignona, s naglašenijim voćnim aromama i izraženijom kiselinom. Lagani, ali vrlo uspješni odmak od kućnog stila. Uz berbe 1990. i 1996. Andy Warhol je najbolji Perignon u zadnjih 30 godina.
G.H.MUMM. CORDON ROUGE
Obitelj baruna i vitezova čija povijest seže u 12. stoljeće, vinograde u Champagni kupila je 1761. a kuću Mumm osnovala 1827. Mumm je danas u vlasništvu giganta Pernod Ricard. Njihov šampanjac G.H. MUMM Cordon Rouge upravlja proživljava nešto slično Cristalu prije 10 godina. Samo što nema isto pokriće u kvaliteti. Nakon što su ušli u Formulu 1, boce s njihovom prepoznatljivom crvenom lentom počele su se masovno pojavljivati nad društvenim mrežama, na fotografijama s partyja na jahtama i na privatnim EDF tulumima. Mumm je udružio s DJ-em Davidom Guettom kako bi osvojio putujuću bogatu mladu publiku.
Kakav je zapravo Mumm Cordon Rouge jedan je od najjednostavnijih i jeftinijih šampanjaca na tržištu, Nejasno je kako je i zašto Mumm završio među ultrabogatim klincima. Čak i ako je riječ o spretnom marketingu, riječ je o velikoj marketinskoj misteriji.
BOLLINGER
Stolli and Bolli. Genijalne Jennifer Saunders i Dawn French nisu mogle bolje sažeti duh i ukuse publike prije svjetske krize. Njihova serija Absolutely Fabulous urnebesno je i pametno ismijavala neuki hedonizam i korporativnu pohlepu koje su 2000-tih mijenjale i tržište luksuznih pića, stvarajući današnje dominione. Bollinger je uvijek namjerno hodao tankom linijom između lifestyle šampanjca i ozbiljnog, velikog vina. Kao klasična šampanjska kuća napravili su revoluciju u product placementu vina s filmovima o Jamesu Bondu (to je partnerstvo nakon 37 godina nedavno prekinuto) i fiksirali šampanjac u popularnu kulturu.
Kakav je zapravo Bollingerov trpki i opaki Special Cuvee desetljećima je jedan od najboljih vintage šampanjaca, ali dugo i pati zbog nejasnog tržišnog identiteta. Bollinger je SC prvo repozicionirao prema ultra-premium segmentu što kupci baš nisu sretno dočekali, da bi zatim maksimalno eksploatirali povezanost s Jamesom Bondom i skoro postali šampanjac za klubove. Sudbinu Armand de Brignaca izbjegli su samo zato što je Bollinger kompleksan i ozbiljan da bi ga se pilo bez temeljitog predznanja o pjenušavim vinima.
CRISTAL
Cristalu je prije deset godina prodaja nenadano eksplodirala, jer je postao omiljeni reperski šampanjac. Stvari su se promijenile kad se u priču uključio Jay-Z, navodno ogorčen “rasističkim” izjavama predsjednika Louis Roederer. Frederic Rouzaud u intervjuu za Economist prije 10 godina rekao je kako sa zanimanjem prati kulturološki fenomen Cristala u svijetu repera. Na novinarsko pitanje misli li da bi reperski bling mogao naštetiti brendu tog šampanjca, Rouzaud je odgovorio: “To je dobro pitanje, ali što možemo? Ne možemo ljudima zabraniti da ga kupuju”. Jay-Z je nakon te izjave pokrenuo bojkot Cristala koji je, kako znamo, završio njegovom akvizicijom brenda Armand de Brignac i pretvaranjem tog brenda u najveći bling svih vremena, ne samo na tržištu šampanjaca. Imidž Cristala vratio se na ono što je bio otkad je prvi put točen u Parizu 1867. To je luksuzno “vino zvijezda i careva”, tipična Veblenova roba, skupi šampanjac koji nikad nije preskup, zato što je tekući simbol ekonomske moći.
Kakav je zapravo Cristal je svakako jedan od najboljih šampanjaca na svijetu. Zahvaljujući velikom tijelu i visokim kiselinama on izvrsno stari, ali se zbog izrazite zaobljenosti, može piti relativno mlad. Cristal je dovoljno kompleksan da bi ga poznavatelji obožavali, i dovoljno privlačan da zadovolji publiku naviknutu na votku ili gin.