Belje je jedan od dokaza da je veliko dobro. Belje je, dakle, prva hrvatska vinarija koja je osvojila Decanterovu zlatnu medalju za crno vino. Radilo se o Merlotu iz 2008. godine. Belje je jedna od prvih hrvatskih vinarija, uz Toljev Saints Hills, koja je potražila najbolje svjetske konzultante. Tolj je angažirao Michela Rollanda, a Belje Stevena Spurriera, Oza Clarkea i Tonyja Hodgesa. Investicija Todorićeva Agrokora u novu beljsku vinariju otvorenu 2011. godine, do danas je, s dvadesetak milijuna eura, najveće pojedinačno vinsko ulaganje u Hrvatskoj.
Belje se, međutim, zbog svoje veličine, a riječ je o jednoj od četiri najveće domaće vinske kuće, unatrag pet ili šest godina suočavalo s nizom kriza: od viška graševine na hrvatskom tržištu, do pandemije i lockdowna. Kao veliki proizvođač, Belje se našlo osobito teško pogođeno općim zatvaranjem u vrijeme korone: male vinarije mogu se snaći u godini kad se vino nema gdje prodavati. Ali vinarija koja proizvodi više od tri milijuna litara godišnje, svako zatvaranje tržišta doživljava kao tešku elementarnu nepogodu. No, predstavnici Vina Belje u razgovoru za Vinski izvještaj Kulta Plave Kamenice opravdano su ponosno istaknuli da su se 2022. godine vratili na šampionske staze.
Moramo priznati da nas je fascinirao podatak o lanjskoj prodaji, koji su iznijeli predstavnici Belja: tri milijuna i 650 tisuća litara vjerojatno je najveća godišnja prodaja vina u Hrvatskoj unatrag tri desetljeća, koju je zabilježila bilo koja kvalitativno orijentirana vinarija. Važno je, svakako, naglasiti da se kod Belja podjednako radi o kvantiteti potaknutoj odličnom turističkom sezonom, kao i o kvaliteti: Vina Belje, pod vodstvom uglednog enologa Marijana Kneževića, lani su osvojila veoma mnogo međunarodnih i domaćih medalja i priznanja.
Jeste li zadovoljni prodajom vina u 2022. godini?
U 2022. godini smo prodali 3.650.000 litara vina, što prelazi našu godišnju proizvodnju koja se kreće oko 3,5 milijuna. Rasli smo u svim kategorijama i segmentima – od pakiranja vina u bag in boxu koje se pokazalo idealnim za druženja na otvorenom, do premium butelja. Posebno smo zadovoljni s velikom potražnjom za našim pjenušavim vinima i vinima Goldberg.
Je li prodaja u 2022. kompenzirala gubitke iz pandemijskih godina, osobito one prve?
Možemo reći da je prodaja u 2022. stabilizirala vinski biznis nakon izazovnih pandemijskih godina. Pozitivan utjecaj na ovako dobar plasman vina je svakako imala izvrsna lanjska turistička sezona, pa ćemo ove godine dodatno intenzivirati suradnju s hotelima, restoranima i barovima.
Jeste li u 2022. ostali bez nekog od vina?
Što se tiče lanjske potražnje za vinima, nastojali smo maksimalno odgovoriti na zahtjeve tržišta. Tijekom turističke sezone prodali smo cjelokupnu proizvodnju premium chardonnaya jer je to najmanje zastupljena sorta u našim vinogradima. I ove godine očekujemo sličnu situaciju zbog limitiranih količina vina koje možemo proizvesti od vlastitog grožđa s nasada chardonnaya.
Što su bili glavni problemi s kojima ste se susretali u 2022. godini?
Prošla godina je bila prilično zahtjevna zbog klimatskih promjena. Početak godine i izvrstan razvoj loze je najavljivao iznadprosječne rezultate, no nastavak godine je bio izrazito sušan, od sredine lipnja u Baranji nije bilo ozbiljnih padalina. Nadamo se da će ova godina biti klimatski. uravnoteženija .
Kako vidite opće stanje kvalitete vina u Hrvatskoj?
Primjetan je rast kvalitete vina u svim vinogorjima Hrvatske, a može se zamijetiti i puno noviteta koje su vinari pripremali tijekom pandemije.
Što treba učiniti da se poboljša?
Zbog klimatskih promjena sve nas očekuju brojne prilagodbe kako bi se sačuvala loza i kvaliteta grožđa. U tom kontekstu sigurno će biti nužno povećanje navodnjavanja u vinogradarskoj proizvodnji.
Razmišljate li o prelasku na ekološki ili organski način proizvodnje?
Klasična proizvodnja grožđa se sve više približava ekološkoj jer se u zaštiti vinograda sve više koriste preparati za zaštitu dozvoljeni u ekološkoj proizvodnji. Izazov u ovoj vrsti proizvodnje je i dodatan angažman radnika u vinogradu kojih je iz godine u godinu sve manje.
Što smatrate vašim najvećim dostignućem u 2022. godini?
U 2022. godini smo osvojili stotinu nagrada za kvalitetu naših vina. To sigurno pokazuje našu posvećenost kvaliteti u svim segmentima. Posebno smo zadovoljni jer su nagrade osvojila sva naša premium vina: graševina, merlot, cabernet sauvignon i frankovka.
Goldberg Red je novo vino u liniji Goldberg koje predstavlja najbolji spoj naših crnih sorti i jedno je od najnagrađivanijih hrvatskih crnih vina u prošloj godini. Ponosni smo i na dvije međunarodne zlatne medalje za pjenušac La Belle Grand.
Pripremate li nove projekte za 2023. i naredne godine?
S marketinške strane, u ovoj godini planiramo marketing kampanju Vina Belje i La Belle grand te lansiranje premium Rosea pod krovnim brandom Vina Belje. Većina marketinških aktivnosti na prodajnom mjestu biti će usmjerena na HoReCa kanal.