Ovi božićni praznici u cijelom su svijetu pokazali dominaciju online trgovine u njenoj punoj veličini. Naravno, pokazali su i na čemu se ta borba dobiva ili gubi. Logistički kaos koji je na većini tržišta nastao zbog nemogućnosti pokretanja monumentalnih količina robe dovoljnom brzinom, mnoge je ove godine ostavio bez poklona. Debakl kojem smo svjedočili zbog hrvatskog Overseas Expressa ponavljao se u mnogim zemljama. Bijesni zbog narudžbi koje su platili a nikad ih nisu dobili, kupci su podnijeli tisuće tužbi, na kreditnim karticama refundirani su milijuni dolara. Sasvim je sigurno da će servisi poput Overseas Expressa, ali i mnogi online trgovci izgubiti dio klijenata jer ljudi od internetske kupovine očekuju udobnost a ne novi stres.
Nešto slično upravo se događa u jednom od najzanimljivijih preuzimanja u industriji hrane zadnjih godina. Amazon već nekoliko godina pokušava preuzeti većinski udjel u online trgovini hranom. Od dostava iz restorana do nove generacije trgovina, najjači svjetski online trgovac traži najprofitabilnije i najskalabilnije poslovne modele. I svaki put pada na istom – logistici.
Amazon je lani u kolovozu kupio Whole Foods, najjači američki brend trgovina kvalitetnom hranom, za 13,7 milijardi dolara. Što se činilo kao visoka cijena, ali za Amazon je to očito bio samo početak dugog i skupog procesa. Nekoliko mjeseci nakon akvizicije, iz Amazona su izvijestili o dramatičnom porastu prometa i prihoda od prodaje prehrambenih proizvoda. Ali brzo se vidjelo da je rast online prodaje stvorio nove probleme na terenu. Police u trgovinama Whole Foodsa su se ispraznile, jer ni Amazon ni Whole Foods prije akvizicije nisu dobro organizirali lanac nabave i logistiku.
Razlog nije bila samo veća potražnja, kao što je to svojim izvještajima htio prikazati Amazon, već nova organizacija nabave koji je izazvao velike nestašice proizvoda u Whole Foodsu. Priča o nestašicama u medije, naravno, nije došla preko Amazona, već preko anonimnih iskaza radnika Whole Foodsa koje je objavio Business Insider.
Prema njihovim tvrdnjama, glavni uzrok praznih polica je novi sustav nabave i upravljanja zalihama nazvan order-to-shelf ili OTS. Cilj novog sistema je smanjiti nepotrebne zalihe, sniziti troškove i rasteretiti radnike kako bi se mogli fokusirati na brigu za kupce. Strogo kontrolirani proces osmišljen je da smanji broj koraka od dobavljača do kupca, smanji otpad i prati prodaju u realnom vremenu kako bi se asortiman i zalihe mogli efikasnije prilagođavati potražnji. Zaposlenici u većini slučajeva praktički preskaču skladište i robu nose s kamiona ravno na police. Radnici su priznali da se u skladištima Whole Foodsa zahvaljujući OTS-u kvari puno manje hrane nego prije, ali cijeli su sustav ocijenili kao “militaristički” i bez dovoljno prostora za logična praktična rješenja. Zbog škrte nabave sve češće ostaju bez proizvoda, a ljutnja kupaca razočaranih nestašicama ubija im moral.
“Prošlog tjedna smo dva puta ostali bez luka i krumpira,” rekao je jedan zaposlenik Whole Foodsa iz Brooklyna, “Ponekad su prazne cijele police.” Jedan kupac, koji u Whole Foodsu kupuje dva puta tjedno, izjavio je da su neke police prazne po nekoliko tjedana, u da hrana u vitrinama s gotovim jelima izgleda ustajalo.
Čini se da OTS ne izgleda dobro samo na papiru, on ispunjava gotovo sve ciljeve vezanse uz efikasnost; manje je otpada, manje hrane povučene zbog isteka roka trajanja, sve se odvija brže i jeftinije. Sistem je toliko popularan da ga je američki trgovački div Target nedavno uveo kao “budućnost distribucije u maloprodaji.” Sve funkcionira osim ključnog detalja – kupci ne mogu kupiti robu zbog koje dolaze u Whole Foods. Američki komentatori pišu kako se još nije pojavio trgovac koji je prokužio kako imati puna skladišta a ne bacati tone proizvoda. Sudeći po praznim policama u Whole Foodsu, rješenje nema ni Amazon, iako upravlja sa stotinama milijuna paketa svake godine i vodi nepregledna skladišta puna robe.