Silvija Jukica veteranka je zagrebačke restoranske scene, s iskustvom u velikim sustavima poput Sheratona, i manjima poput Bistroteke. Gospođa Jukica u svom je statusu na Facebooku objavljenom u srijedu, opisala traumatično iskustvo iz jedne male i naizgled simpatične zagrebačke zalogajnice.
Odlučili smo objaviti njen status, zato što smatramo važnim da javnost čuje sve, pa i najmučnije strane restoranskog biznisa u Hrvatskoj, i to iz nesposrednog iskustva. U srijedu sm o kontaktirali i vlasnika dotične zalogajnice.
Silvija Jukica jučer nam je u telefonskom razgovoru potvrdila sve što je napisala u postu na Facebooku, u kojemu optužuje vlasnika zagrebačkog bistroa Gajbica Marija u postu optužuje vlasnika zagrebačkog bistroa Gajbica Maria Milijevića za neredovito isplaćivanje plaća, zakidanje radika na napojnicama i prekovremenim satima, i na fizičke nasrtaje zbog kojih je prekjučer u Gajbici intervenirala i policija.
“Bilo je to nešto najsramotnije što sam ikad vidjela u restoranima,” rekla je Jukica, “Vlasnik je doslovno nasrnuo na moju kolegicu kad je tražila isplatu plaće koja je redovito kasnila, ja sam stala u njenu obranu a treća kolegica u obranu nas obje. Bila sam bijesna i sukobila sam se s vlasnikom jer sam u dva mjeseca koliko sam tamo radila neprekidno svjedočila skandaloznim situacijama, od toga da nas vlasnik optuži da smo ‘moralno pale’ zato što tražimo da nam evidentira i plati sve prekovremene sate koje smo odradile, do toga da vlasnik uzima promet iz blagajne, a onda nam kad je vrijeme za isplatu plaće pokazuje prazan račun firme.
Plaće su nam trebale biti isplaćene petnaestog u mjesecu, i već bi petoga počele priče o tome kako restoran ne zarađuje dovoljno, kako nema novca za plaće, vlasnik je spominjao stalno različite cijene najma, i na gotovo svaki naš prosvjed reagirao agresijom”. Nakon intervencije u Gajbici, priča Jukica, policija je napadnutoj konobarici savjetovala da podnese prijavu za fizičko nasilje, a Jukici da svoj problem prijavi inspekciji rada, dok je treća kolegica navodno udaljena s posla disciplinskim mjerama.
Gajbica
Gajbica updated their profile picture.
“Prema savjetu pravnika inspekcije rada idući sam dan došla na posao jer sam morala odraditi još nekoliko dana otkaznog roka kako ne bih izgubila prava koja sam stekla radeći u restoranu. U Gajbici me dočekao vlasnik sa svojom majkom koja je formalno vlasnica i zadužena za financije. Vlasnik me optužio za ometanje posjeda i upozorio majku da me slučajno ne napadne fizički, to je naprosto fizičko nasilje. Rekla sam da me zakonski ne može otjerati iz restorana, već mi može dati izvanredni otkaz, al umjesto toga dao mi je izvanredni godišnji, dakle nešto što uopće ne postoji. ”
Zaposlenici tvrde da su ih vlasnici Gajbice držali prijavljene na minimalcu, a ostatak plaće isplaćivali na crno, dok su im zadnje plaće nakon intervencije policije isplatili u cijelosti na račune, ali da su im sve iznad minimalca platili kao nagrade, kako ne bi morali platiti poreze i doprinose. Najviše zamjeraju ponašanje vlasnika, koje Jukica naziva manipulativnim uvjerena kako je riječ o sistemu izrabljivanja radnika. Također, tvrde da veganska i prirodna hrana kojom se Gajbica reklamira “lažna”, optužujući vlasnike da umjesto temeljaca od svježih namirnica koriste kocke za juhu, i da u veganskim slasticama koriste sastojke s aditivima životinjskog porijekla. “Vlasnika smo više puta upozorili na to, ali smo dobili odgovor da je riječ o nevažnim detaljima. Kad smo vidjeli da se praksa nastavlja, počeli smo upozoravati goste s posebnim prehrambenim potrebama koji u Gajbicu dolaze baš zbog njenih ‘veganskih’ jela.” Jukica tvrdi da je njezin i sukob njenih kolegica s vlasnikom završio tako što ih je on optužio da su u dogovoru isplanirale cijelu akciju protiv njega.
Jukica kaže da je godinama radeći u restoranima u kuhinjama doživljavala neugodnosti, ali da nigdje nije vidjela ništa slično onome što se događalo u Gajbici. “Odlučila sam sa svime izići u javnost, skupa sa svojim kolegama, i do kraja stojimo iza svega što tvrdimo. Svi znamo da nekorektni odnosi nažalost nisu nikakva rijetkost u ugostiteljskom biznisu, tim više je vrijeme da se tome suprostavimo, ” kaže Jukica.
Priču Silvije Jukice na Facebooku je komentiralo još nekoliko ljudi zaposlenih u ugostiteljstvu, među kojima su jedna bivša zaposlenica bistroa Lokma u Tkalčićevoj i bivši Jukičini kolege iz iz Gajbice .
U srijedu poslijepodne kontaktirali smo suvlasnika Gajbice Maria Milijevića, koji odbacuje sve optužbe Silvije Jukice i svojih bivših i sadašnjih zaposlenika. Milijević kaže da može dokazati da su radnici bili prijavljeni na puni iznos plaće i da su im uredno evidentirani i plaćeni svi prekovremeni sati. “Priča je rezultat dogovora tri kolegice, o čemu može posvjedočiti veliki broj gostiju,” tvrdi Milijević. Vlasnik Gajbice tvrdi da je on prvi zvao policiju kad je došlo do sukoba sa zaposlenicama i da je “još uvijek djelatnica počinila niz kaznenih djela.” Milijević je dodao da bi “mogao još svašta reći o svom položaju poslodavca i pravima radnika” ali za sva dodatna pitanja upućuje na svog odvjetnika.