U nedjelju smo kraj blagajne Konzuma na Kvatriću ugledali čokolade Volim te i Samo ti. Malo smo se stresli. Pomislili smo da smo se vratili u 1979, godinu, da je Tito još živ i da se djeci, eto, i dalje poklanjaju te neviđeno kičaste ali simpatične čokolade tvrtke Zvečevo iz Požege, osnovane prije točno sto godina.
Volim te i Samo ti, skupa sa svojim junior partnerima Braco i Seka, neizostavni su dio ikonografije socijalističkog potrošačkog društva u pokušaju. U ona je pradavna vremena na hrvatskom čokoladnom tržištu postojala prilično jasna hijerarhija.
Kraševe vrhunske čokolade poput Runolista, Minica i crvene čokolade s cijelim lješnjacima, imale su status kakav danas imaju Cachet i Lindt Excellence; smatralo ih se vrhunskom ali dostupnom kvalitetom. U tom je rangu bio, naravno, Toblerone kao i njegova Kraševa inačica Kolumbo, s tim da se Toblerone smatrao mnogo privlačnijim. Plava Kraševa mliječna čokolada imala je tržišni položaj sličan bazičnim Milkama, dok su se Volim te i Samo ti natjecale za nešto niži, isključivo dječji i vrlo rani tinejdžerski segment.
Razni gosti na obiteljskim večerama donosili su nam i te bucmaste čokolade iz Zvečeva. Uvijek nam je bilo žao što nismo dobili Runolist ili Toblerone, ali smo ih svejedno pojeli. Iskreni, gotovo prizemni downmarket pristup Zvečeva u proizvodnji Volim te i Samo ti preživio je pedesetak godina: Titovu smrt, raspad Jugoslavije, uspostavu hrvatske države i hrvatskog kapitalizma, i bujanje scene ozbiljnih čokolada ali i onih poput Jimmy Fantastica koje se samo prave da su ozbiljne.
I danas se, dakle, Volim te i Samo ti prodaju blizu blagajne velikog supermarketa, što je zaista jedinstven primjer uspjeha sockonzumerističke estetike, možda jedini takav uz Pipi. Vegeta se, primjerice, u zadnjih pola stoljeća bar desetak puta rebrendirala, a Volim te, sa svojim nadjevom od crvenog voća, ostao je gotovo isti.
U redu, realno govoreći, ta čokolada sa samo 28 posto kakao mase ništa ne valja ako niste ovisnik o šećeru. No, s druge strane, nekako nam je simpatično vidjeti da je jedan posve bezazleni proizvod preživio sve režime i ratove.