Prije nešto manje od deset godina, ponudili su nam da sudjelujemo u pisanju scenarija za jedan od mogućih novih gastroformata Nove TV. Na sastanku su nam bila predložena tri formata. Jedan se zvao Buca Debeljuca želi smršaviti. Objasnili su nam da bi se emisija na “blago humorističan način” trebala baviti problemima djevojke s viškom kilograma koja previše voli kolače.
Danas bi srećom već i takav naslov bio nemoguć. Ali taj priejdlog, kao i druga dva jednako trivijalna i uvredljiva, zorno su govorila o tome kako Nova TV zamišlja gastronomiju na televiziji. Sve smo, naravno, odbili.
Iz takve škole razmišljanja, koju Nova TV dijeli s RTl-om, proizlaze glavni problemi hrvatskih televizijskih emisija o hrani. Producenti i urednici te dvije TV kuće emisije o hrani gledaju isključivo kroz dva cilja: prikupiti što više novca od sponzora i uz što manje ulaganja u produkciju i sadržaj, postići što viši rejting.
Oboje je legitimno, jer se radi o komercijalnim televizijama. No, nedostaje im minimalni , treći element: znanje o samom predmetu emisije. Producenti i urednici Nove TV i RTL-a drže kako je neznanje o hrani prednost u proizvodnji emisija o hrani.
RTL je tu donekle u pravu, jer je hrvatski RTL svoj zabavni program namjerno pretvorio u reality trash, pa su stoga i svi njegovi gastroprogrami namjerno otišli u čisti trash. Svatko tko je gledao francusku verziju Večere za pet zna na što mislimo.
Francuska verzija Večere za pet normalna je građanska emisija, u kojoj se natjecateljima pristupa uglavnom pristojno, a hrani relativno profesionalno. No, kako je RTL sve svoje reality programe odlučio pretvoriti u Ljubav je na selu ( to je inače ona emisija u kojoj je jedan gospodin nedavno promovirao neonacizam da bi RTL hladno objavio kako ih se to ne tiče) Nova TV pokušava biti nešto ambicioznija.
Uostalom, Masterchef i jest neusporedivo ambiciozniji i relevantniji program od njegova RTL-ova pandana, Tri, dva, jedan – kuhaj! Problem je, međutim, što Nova TV Masterchefu pristupa s jednakim neznanjem i ignorancijom prema gastronomiji kao i RTL svojim gastro produkcijama.
Pošto smo sinoć objavili vijest o poznatom chefu koji je poslije audicije odustao od mjesta suca u Mastercehefu jer mu se cijeli projekt učinio posve neozbiljnim (“Oni ne traže znanje o hrani nego traže da kuhari budu showmeni koji će se pokoravati ne baš pametnom scenariju”), javio nam se sous chef iz jedne do najboljih konoba na sjevernom Jadranu. Evo njegova iskustva s Masterchefom. “Dobio sam više puta poziv za snimanje. Mogu samo reći da je to kako oni rade jako smiješno i žalosno. Nije u pitanju samo novac, nego i vrijeme snimanja u vrijeme sezone, što nijednom chefu ne odgovara. Koji chef zaposlen u restoranu može snimati od svibnja do rujna? To je nemoguće.” Taj nam je sous chef rekao da produkcija već ima problem s angažmanom chefova, jer ih “gotovo svi odbijaju”
Na Novoj TV nemaju pojma o tome zašto snimanje usred pune tursitčke sezone ne odgovara ni jednom ozbiljnom chefu, jer ih hrana i restorani naprosto ne zanimaju. Jedino što ih zanima jest da skupe nekoliko poznatijih kuharskih imena, da im ponude malo novca i puno navodne slave, i da ih pretvore u reality zvijezde.
Danas, srećom, vrlo malo renomiranih kuhara prihvaća tu vrstu angažamana, vjerojatno poučeni i činjenicom da veći broj bivših sudaca u Masterchefu, uz par izuzetaka, više nikad nisu kuhali u restoranima poslije sudjelovanja u toj emisiji.
Bilo bi zgodno kad bi hrvatske komercijalne televizije razumjele da je za proizvodnju gastroformata potrebno poznavati i svijet hrane, od poljoprivrede i ribarstva, do restorana i hotela. Jednako kao što je za proizvodnju sportskih formata nužno veoma dobro poznavati sport. No, RTL i Nova TV svjetlosnim su godinama udaljeni od te jednostavne pretpostavke.