Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) kaznila je lanac supermarketa Lidl s 807.500 kuna zbog nametanja nepoštenih trgovačkih praksi trima dobavljačima. Razlog ovako visoke kazne vjerojatno je činjenica da je Agencija, zbog iste prakse u sva tri slučaja, tri postupka spojila u jedan.
U istrazi slučaja utvrđeno je da je Lidl “iskoristio svoju značajnu pregovaračku snagu nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u odnosu na tri dobavljača s kojima je sklopio tipske ugovore o kupoprodaji proizvoda”, navodi se u priopćenju.
Lidl je u spornim slučajevima s dobavljačima sklopio ugovore bez ograničenja trajanja kojima je trošak osiguranja kvalitete njihovih proizvoda prebacio na dobavljače. U člancima ugovora pod nazivom Osiguranje kvalitete je dodatna odredba Naknada za usluge osiguravanja kvalitete, kojom se dobavljač obvezuje da će Lidlu platiti paušal u određenom postotku od vrijednosti robe koju isporučuje, i tim paušalom će platiti testiranje kvalitete proizvoda u laboratoriju kojeg odabere Lidl.
To je, tvrdi AZTN, prebacivanje Lidlovog troška laboratorijske kontrole proizvoda na dobavljače, neovino o rezultatima kontrole. Praktički, objašnjavaju, Lidl je koristeći svoju tržišnu poziciju tjerao dobavljače da mu plate uslugu koju im nije dao.
Pored toga, AZTN je utvrdio da je Lidlovim ugovorima s dobavljačima i bez sporne odredbe o naknadi testiranja, kvaliteta proizvod dovoljno osigurana “kroz česte kontrole zdravstvene ispravnosti proizvoda na trošak dobavljača”. Testiranja kvalitete u pravilu se tiču proizvoda s kratkim rokom trajanja do devet mjeseci, i ta testiranja prema zakonu prvo provode proizvođači odnono dobavljači, tako da je Lidl dodatnom naplatom provjera dobavljačima, i to paušalno u postotku vrijednoti ulaza robe, ušao u dosta mutnu zonu.
“Takav način formiranja poslovnog odnosa odudara od ciljeva ZNTP-a, kojima se nastoji onemogućiti i zabraniti bilo kakav netransparentan prijenos bilo kakvog troška u vidu naknade, od strane trgovca, zbog njegove pregovaračke snage na dobavljača”, navode iz Agencije. Upozoravaju da su opisana kršenja teške povrede Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi za koje se firmama mogu odrediti kazne i do 3,5 milijuna kuna.
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja Lidlu je naredila da odmah prestane sa spornim praksama i u roku od dva mjeseca dostavi aneke ugovora u kojima će odrediti trajanje ugovora, i da iz ugovora izbriše odredbu o Naknadi za osiguranje kvalitete. Lidl, napominju u Agenciji, može tražiti provjere kvalitete proizvoda koliko želi, ali ih mora plaćati sam.