Kupovanje hrane direktno od malih proizvođača nikad nije bilo isto kao otići na tržnicu ili u supermarket. Čak ni ako ste išli na ad-hoc tržnice poput Malog placa, bilo je jasno da su pravila drugačija. Kupovanje hrane izravno od osobe koja ju je proizvela vrlo je osobno iskustvo, koje nas podsjeća koliko je hrana važna ne samo za naše zdravlje, nego za život zajednice.
[adsense]
No, takva nabava traži sasvim drugačiji pristup prehrani od na koji su nas navikli trgovački lanci i dostavni servisi. Otkad su zatvorene tržnice, potražnja za svježim voćem i povrćem s OPG-ova je eksplodirala. Čini se da je ova epidemija povijesna prilika da promijenimo navike i počnemo više cijeniti lokalne proizvođače hrane. Hrvatski portali napunili su se listama i preporukama web shopova i OPG-ova koji dostavljaju hranu. Zbog zatvaranja trgovina, deseci OPG-ova morali su pokrenuti dostavu, i logično je da ih svi želimo podržati. Ali realnost nabave svježe hrane preko dostave bitno je drugačija od romantičnih članaka u medijima.
Hrvatski OPG-ovi općenito su loše organizirani. Nikad nisu uspostavili vlastite objedinjene kanale direktne prodaje i distribucije, pa tako ni efikasnu dostavu. Uglavnom se svaki OPG snalazi sam, neki prodaju preko web stranica koje bi trebale objedinjavati prodaju na jednom mjestu i omogućavati da svježe voće, povrće i proizvode kupujemo preko interneta, ali te su stranice, osim par izuzetaka, uglavnom disfunkcionalne i samo izlistavaju brojeve telefona i mailova pojedinih OPG-ova koje opet morate kontaktirati pojedinačno. Mnoge odavno nisu ažurirane.
Malo je lakše kupovati od voćarni koje surađuju s OPG-ovima i imaju vlastitu dostavu, ali njih je vrlo malo jer im je sada puno veći promet u trgovinama i jedva stižu zadovoljiti dnevnu potražnju. Ljudi koji redovito kupuju od lokalnih proizvođača to čine najčešće preko Facebook i WhatsApp grupa, na pop-up tržnicama u shopping centrima kojih sada nema, ili prate poneke OPG-ove na Instagramu. Što znači da, ako dosad niste kupovali hranu na ovaj način nego ste se oslanjali na tržnice i trgovine, trebate prihvatiti nekoliko novih jednostavnih pravila.
Krenete li istraživati ponudu na internetu, susrest ćete se s oceanom nesređenih podataka, desecima amaterskih stranica koje poziraju kao web shopovi za hranu s OPG-ova a zapravo vam ne mogu bitno pomoći, i stotine Facebook stranica i zastarjelih web stranica pojedinih OPG-ova. Da ne spominjemo koliko grupa za nabavu i različitih “jedi zdravo i domaće” hashtagova zbunjuje ljude na društvenim mrežama. Put ćete si najbolje skratiti ako pitate ljude koji već imaju iskustva s direktnom kupovinom od OPG-ova. Oni će vas uputiti na grupe i adrese koje su već testirali.
Ni prije epidemije hranu s OPG-ova nismo mogli naručivati kao iz Konzuma. Zemlja ne može izbaciti karfiol baš kad mi hoćemo i koliko ga hoćemo. Osim toga, gotovo nijedan OPG nema mogućnost kartičnog plaćanja preko interneta, nego se plaća virmanom ili pouzećem. Što znači da morate kontaktirati OPG izravno ili pogledati na webu što trenutno imaju u ponudi, odabrati što želite, naručiti, platiti i pričekati dan kad ljudi na OPG-u beru i dostavljaju. Planirajte najmanje tjedan dana unaprijed i pazite na količine. Poželjno je točno procijeniti koliko vam povrća i voća treba i koliko ono može trajati. Posebno sada, kad nije u redu stvarati zalihe dok stotine ljudi pokušava kupiti svježu hranu.
Lijepo je u Zagreb naručivati raštiku iz Dalmacije i naranče iz doline Neretve, ali u ovim uvjetima, kada svima trebaju propusnice, promet je poremećen i sve je zapravo prekomplicirano, najbolje je potražiti OPG-ove što bliže vašem mjestu stanovanja i držati se onoga što s trenutno bere. Uostalom, mikrolokalnost je danas prehrambena mantra. Ograničavanjem narudžbi na OPG-ove iz svoje bliže okolice skratit ćete vrijeme dostave i, još važnije, izravno pomoći svojoj zajednici.
[adsense]
Neki OPG-ovi imaju organski uzgoj, neki nemaju, i to prvenstveno utječe na cijenu. Osim toga, sve cijene u dostavi s OPG-ova moraju biti veće nego na tržnicama (a posebno supermarketima), jer u njih mora biti uračunato i pakiranje i dostava. Možda će popis cijena isprva štrecnuti, ali kupujete od ljudi koji su mjesecima sijali, kopali, štitili od mraza, rastjerivali nametnike, zalijevali, brinuli i ulagali novac da bi vam dostavili savršeni svježi buket blitve. To vrijedi malo više novca. Pritom treba naglasiti da razlika u cijenama u trgovinama i dostavi s OPG-ova u Hrvatskoj nije ni približno velika kao u nekim drugim zemljama, gdje je tržište organiziranije i snažnije.
Tolika je navala na OPG-ove u ovom trenutku da ćete, ako ste novi, vjerojatno morati dulje pričekati na isporuku i češće nailaziti na oznake “rasprodano” na webu. OPG-ovi žive od stalnih kupaca i oni će, logično, imati prednost kad je velika potražnja. Nije pravilo, i proizvođači žele udovoljiti što većem broju kupaca, ali očekujte takve situacije. Osim toga, neki od najpoznatijih i najbolje organiziranih OPG-ova u ovom su trenutku ostali bez robe zbog goleme potražnje i naprosto moraju čekati da novo povrće naraste.
Neizbježno je da ćete morati kupovati od više OPG-ova jer je njihova ponuda ograničena. Od jednog OPG-a naručit ćete voće i povrće, od drugoga jaja i piletinu, od trećeg sireve i mlijeko. Zbog zatvaranja trgovina masu OPG-ova bilo je prisiljeno pokrenuti vlastitu dostavu i to stvara vrlo primamljivu ponudu na internetu. Sve je puno kobasica, pekmeza, domaćih kolača. Pokušajte se držati dva do tri proizvođača, iz svoje okolice. Lakše ćete pratiti ponudu i datume dostave, i lakše kontrolirati troškove.
Za početak, vrlo kratka kompilacija adresa. Ova lista ni približno ne uključuje sve što se nudi niti sve što je najbolje, ali od nekud morate krenuti