Prije nekoliko godina Diageo, najveći svjetski proizvođač žestokih pića, počeo je razmišljati o otvaranju novog istraživačkog odjela, onoga za trendove. S obzirom na današnju eksploziju tržišta i trendova koje sve više diktiraju mali neovisni proizvođači i široka, mlađa publika, ta se odluka pokazala ispravnom. Uostalom, veličinom i brendovima koje ima u vlasništvu, Lagavulina i Cragganmorea preko Smirnoffa, Tanqueraya, Bulleita, Don Julija i Bayleisa da nabrojimo samo neke, Diageo je i sam trendseter u nekim segmentima tržišta. Tim sastavljen od stručnjaka za kulturnu etnografiju, marketingaša, sociologa i Diageovih direktora prodaje, upravo je objavio prvi kompanijski izvještaj o trendovima koji bit trebali najsnažnije utjecati na industriju žestokih pića u 2017. godini. Diageo predviđa rast konzumacije takvih pića u spontanim druženjima na netradicionalnim mjestima, utjecaj tehnologije u pretvaranje našeg doma u “destinaciju za sebe” i balans u životu kao sve važniju aspiraciju ljudi. Predstavljajući izvještaj, Diageova globalna direktorica za budućnosti i kulturno planiranje Zoe Lazarus rekla je: “Strastveni smo u kreiranju pića budućnosti i pomaganju ljudi u slavljenju trenutaka koji su im bitni. Stotinama godina inoviramo i imamo bogatu povijest kao pioniri industrije, upravo zahvaljujući našoj sposobnosti da prepoznajemo trendove i odgovaramo na njih. Diageo pokreće inovacija, a to znači da moramo biti ispred trendova”. Evo što, dakle, Diageo predviđa za ovu godinu:
VLADAJU SPONTANOST I ŽELJA ZA POSEBNIM ISKUSTVIMA
Više od trećine svjetske populacije ima pametne telefone, Facebook ima 1,79 milijardi aktivnih mjesečnih korisnika u cijelom svijetu, a na Instagramu se objavljuje 95 milijuna fotografija i videa dnevno. Druženje je sve spontanije, osjetilnije i sve se više dijeli, stoji u Digaeovu izvještaju. Postaje normalno da se okupljanja na nekonvencionalnim mjestima dogovaraju i organiziraju u zadnji tren. Vrijeme je ljudima sve dragocjenije, sve više ljudi radi sporadično ili imaju izuzetno dugo radno vrijeme, pa u slobodno vrijeme traže više zabave, a posebno izuzetnih iskustava. Ove godine vidjet ćemo jači pomak prema imersivnim iskustvima, zabavi koja stvara sadržaj za dijeljenje na internetu i pomicanje granica u marketingu i ugostiteljstvu kako bi se ljudima omogućilo da bolje izraze svoju individualnost, posebno na društvenim mrežama. Diageo je u taj trend ušao svojim The Singleton Sensoriumom, “prvim svjetskim multisenzornim znanstvenim eksperimentom” uprimijenjenim u prostoru za degustaciju whiskyja. Gosti su dobili VR setove i mogli su birati između tri kreirana svijeta, da bi usporedili kako različiti zvukovi, mirisi i slike različito naglašavaju okuse whiskyja. Digaeo predviđa da će se virtualna stvarnost od ove godine početi više koristiti u marketingu žestokih pića, vjerojatno zbog statistika koje pokazuju da će broj aktivnih korisnika te tehnologije do 2018. naransti na 171 milijuna.
KUĆE SU NAJBOLJA NOVA MJESTA ZA IZLASKE
Diageo predviđa da će naši domovi postati mjesta za izlaske. U zadnjih godinu dana, tvrde u izvještaju, vidjeli smo veliko širenje potražnje za iskustvima i uslugama na zahtjev. Rezultat su veće mogućnosti ugošćavanja kod kuće sa sadržajima za koje se prije moralo izlaziti u lokale. Specijalisti za dostavu pića poput firme Drizly, dostavljaju alkohol od police do vrata za manje od sat vremena, a kompanije za dostavu hrane poput Deliveroo i UberEATSa nude puno veći izbor i kvalitetu hrane od tradicionalnih dostava. Servisi poput EatWith, koji sada radi u 200 gradova u svijetu, spajaju ljubitelje hrane na privatnim večerama i stvaraju mrežu underground restorana.
CHAT BOTOVI I INTERNET STVARI
Digaeo je 2016. pokrenuo Johnnie Walkerov digitalni program mentoriranja, kojim su degustacije whiskyja i edukaciju htjeli dovesti na mobilne uređaje kupaca. Preko tableta, mobitela ili Amazon Echo uređaja, ljubitelji whiskyja mogu chatati međusobno ili uživo s Johnnie Walkerovim messenger botom koji daje savjete o izboru whiskyja, preporučuje blendove i dijeli recepte za koktele. U Kultu Plave Kamenice isprobali smo taj messenger bot. Nakon što nas je pozdravio, više nije radio. Digaeo predviđa i da će ugošćavanje kod kuće sve više definirati tehnologija, poput bežičnih audio sustava ili umreženih kućnih uređaja.
ŽELIMO PITI BOLJE, A NE VIŠE
Ova godina u izvještaju je nazvana “godinom izbora”. Najvažnija želja potrošača koju industrija danas uzima u obzir je želja za uravnoteženim životnim stilom koji postaje dostižniji i kvalitetniji. Taj se trend najbolje vidi na rastu prodaje uređaja za praćenje kretanja, prehrane i stresa, poput Fitbita ili Bellabeat Leafa. Ali trend ne pokreće samo tehnologija. Kupci sve više traže jasne podatke o sastavu i nutrionicističkoj kvaliteti pića i hrane. Cijeli taj trend na tržištu žestokih pića vidi se u popularnosti prirodnih pića poput Fever Tree tonika, i bezalkoholnih alternativa klasičnim pićima poput britanskog Seedlip gina u koji je Diageo lani uložio ozbiljan novac. Isti je trend zaslužan i za lansiranje novog proizvoda Baileys Almande likera, koji odgovara na antiglutensku histeriju, bezglutenskom verzijom klasičnog Baileysa. Smirnoff Spiked Sparkling Seltzer još je jedan takav proizvod. Ono što je najvažnije u ovom dijelu izvještaja su statistike koje pokazuju da ljudi žele piti manje ali bolje, konzumiranje alkohola je u granicama umjerenog, a rast potražnje za premium i ekskluzivnim brendovima osjetno raste. “Ljudi sve više traže proizvode, iskustva i ponašanje koje će govoriti nešto posebno o njima,” tvrde u Diageu, “Balans i izbor bit će ključne riječi ove godine, jer ljudi žele optimizirati svoje živote a da ne izgube na iskustvima”.