Američka tvrtka Frontier Label u svibnju ove godine, na temelju analize više od 1200 brendova iz industrije alkoholnih i bezalkoholnih pića te iz kozmetičke industrije, ustvrdila je kako je retro uvjerljivo glavni ovogodišnji trend u vizualnom dizajniranju uspješnih pića.
Stručnjaci iz Frontier Labela drže kako retro dizajn odmah izdvaja pojedino piće na polici supermarketa u sve većoj konkurenciji, te da kod kupca stvara osjećaj familijarnosti. FoodBev Media, velika britanska medijska organizacija još je lani konstatirala kako se, eto, vrijeme retra definitivno vratilo na veliku scenu.
Na svoju listu deset najvažnijih trendova u industriji pića za 2017. godinu, FoodBev Media uvrstila je retro, zato što retro dizajn ostavlja dojam zanatskog rada, crafta, i tako predstavlja dodanu vrijednost za kupce koji su zasićeni generičkim proizvodima.FoodBev Media svrstala je retro dizajn u isti sustav vrijednosti kao i craft pivovare .
Američki analitičar tržišta pića Howard Telford upozorava pak na činjenicu da retro dizajn potrošačima daje osjećaj da kupuju premium proizvod. “Retro, zapravo, sugerira visoku kvalitetu i autentičnost proizvoda, što su dobro razumjeli u Pepsi Coli kad su lansirali Caleb, “craft” colu s pravim šećerom, u lijepo dizajniranoj staklenoj boci.”
Naposljetku, u suvremenoj se industriji pića pojam retro ne koristi samo za dizajn, nego doslovno i za sadržaj: Jeppe Jamit Bjergso, utemeljitelj kultnog nomadskog pivskog projekta Evil Twin Brewing i bivši suvlasnik i kod nas poznatog Mikkellera, smatra kako će riječ retro obilježiti moderne tendencije u craftu, naprosto zato što se svaki dan pojavljuje previše novih podstilova koji zbunjuju potrošače, pa bi se mnoge pivovare mogle vratiti klasičnim, retro stilovima proizvodnje piva.
Retro je, dakle svugdje oko nas. Veličanstveni povratak vermuta na pozornicu barskih pića možda je najbolji primjer trijumfa retra i u sadržaju i u dizajnu. Vermut je, naime, starinsko piće, koje svojedobno gotovo da je iščezlo iz barmenskog vokabulara, da bi se zadnjih godina trijumfalno vratilo sa superpremium vinima poput Mulassana, s etiketom dizajniranom prije osamdesetak godina. Retro je, dakle, svugdje oko nas u svijetu, ali i u Hrvatskoj, gdje četiri izrazito uspješna pića kreativno i duhovito promoviraju retro trendove.
Badelov Pelinkovac Antique pakira se u bocu dizajniranu 1862. godine, kada je utemeljitelj Badela Franjo Pokorny počeo proizvoditi pelinkovac. Nažalost, ne zna se tko je autor originalne etikete, ali nedostatak faktografskog poznavanja baštine ionako je jedan od središnjih problema dizajna u hrvatskoj industriji. Drugi tipičan primjer jest Cockta, čije se cijelo brendiranje temelji na retro asocijacijama temeljenima na originalnom dizajnu Sergeja Pavline.
Jamničin je zahvat u naslijeđe dizajna vjerojatno najopsežniji na hrvatskom tržištu pića. Jamnica je, naime, ove godine počela koristiti svoje stare etikete iz zaista bogatog fonda, budući da je riječ je o najstarijem hrvatskom piću. Jamnica se kontinuirano komercijalno puni još od 1828. godine, a proizvodi se od 18. stoljeća. Prve analize vode iz Jamničkog vrela naručila je još carica Marija Terezija 1772. Heinrich Johann Von Grantz, tadašnji donjoaustrijski vladin savjetnik, analizu je objavio u svojoj knjizi 1777. godine.
Jamničine etikete zapravo pripovijedaju priču o povijesti cijelog jednog sektora dizajna u Hrvatskoj, i to u svim njegovim elementima, od kvalitete tiska etiketa, do trendova u oblikovanju, gdje se izmjenjuju tradicionalistički i modernistički stilovi.
Posve je nesporno da se Jamnica svojim lijepim, nostalgičnim, i nesporno zanimljivim starim etiketama izdvaja od drugih mineralnih voda na sve napučenijem hrvatskom tržištu vode.
Posebno je interesantno što je jedna golema kompanija (golema za hrvatske ali i za regionalne kriterije) prepoznala glavni aktualni svjetski trend u dizajnu u industriji pića: takve smo poteze navikli načelno pripisivati manjim proizvođačima.
View this post on Instagram
Naposljetku, Pipi je četvrto komercijalno važno domaće piće, čija se promocija bazira na retru. Pri predstavljanju nove etikete u svibnju prošle godine, Pipi se i vizualno i sadržajno oslonio na retro, ističući kakoj e prvi ambasador te oranžate početkom 70-tih bio legendarni plivački maratonac.
Prilično je razvidno zašto je retro opet u trendu. Retro je nostalgija, retro je nešto toplo oko srca, retro je zanimljiv jer nas upoznaje sa starim stilovima i rukopisima. I najvažnije, retro su vrijednosti koje preživljavaju vrijeme i odmah izdvajaju proizvod iz uobičajenog, masovnog, pomalo dosadnog asortimana u velikim trgovinama.
U današnje vrijeme, kada konkurencija u skoro svim sektorima industrije pića raste, retro i heritage dizajn predstavljaju efikasan pristup i alat da pojedini proizvod pokaže kako je ipak drukčiji i kako posjeduje identitet. A identitet je baš ona esencijalna značajka, na temelju koje se potrošači sve češće odlučuju za određeni brand.