Filozofija raw fooda je jesti što manje obrađenu ili potpuno neprocesiranu svježu organsku hranu kako bi tijelo dobilo što više hranjivih sastojaka. Psihologija raw fooda je nešto drugo, komplicirano i nedovoljno istraženo pitanje zaslužno za mnoga raskinuta prijateljstva i kilometre threadova na Facebooku. Oni koji se smatraju gurmanima često pate od predrasude da raw food ne može biti ukusan, uglavno zato jer se pod tim pojmom nerijetko prodaje hrana koja prije treba zadovoljiti moralnu potrebu “ispravnog jedenja” nego hedonističku potrebu za ukusima. Ali tehnički i sushi i tartar biftek i mnoga druga klasična jela svjetske gastronomije su raw food, samo što njih nećete baš lako vidjeti u trgovinama i restoranima koji se svrstavaju u raw food žanr. Kad se neko mjesto deklarira kao raw food, možete očekivati da će svježu neprocesiranu hranu spajati s određenim lifestyleom, pa i ideologijom. Ne i Food Expert, raw food deli otvoren ovih dana u Jurišićevoj ulici u Zagrebu. Osnivač i vlasnik Vanja Šneller nije ni vegetarijanac ni vegan. Ovaj dvadesetpetogodišnjak diplomirao je ekonomiju u Beču i odlučio je pokrenuti raw food deli u centru Zagreba slijedeći čistu poslovnu logiku. Šnellerovi roditelji godinama su bili jedni od većih franšizera brenda Bio&Bio. “Preko njihovog posla upoznao sam tržište organske hrane u Hrvatskoj”, kaže Šneller, “Kad je Bio&Bio narastao, zaključio sam da je dobro vrijeme za otvaranjeg nečeg specifičnijeg.”
Na svojim počecima, Bio&Bio bio je dosta radikalan koncept, koji je prvo Zagrepčane, a onda šireći se u druge gradove i ljude širom Hrvatske, upoznavao s organskim i biodinamičkim uzgojem, certifikatima, superfoodom i novim konceptima prehrane i zdrastveno i ekološki osvještenijim stilovima života. Zajedno s Makronovom, stvorili su domaće tržište organske hrane i s vremenom izrasli u mali lanac supermarketa za organske proizvode, koji prodaju sve od svježeg povrća do sredstava za čišćenje. Na tržištu je ostalo dovoljno mjesta za nove, radikalnije, manje trgovine. I tu je Vanja Šneller vidio priliku za Food Expert.
U vitrini na ulazu u Food Expert prodaju se tacosi, spring rollsi, sushi, kolači, svježe cijeđeni sokovi od špinata i mrkve, bademovo mlijeko i granole za doručak. Sve pripremaju sami, u kuhinji s druge strane ulice. Neki od gotovih proizvoda na policama u prednjem dijelu trgovine također su domaća proizvodnja, poput Green Friends muštarde, ali većina su poznati masovni brendovi poput Biotta sokova, Viviani čokolade, prodaju dosta velik Okinawin program azijskih sastojaka i sl. U stražnjem dijelu trgovine gdje se prodaju namirnice za kuhanje, dominiraju Demetrini kruhovi i raskošni Katini kruhovi bez glutena. Taj je brend prije 13 godina je silom prilika pokrenula gospođa Katarina Komarica, kad je radi zdravstvenih problema morala organizirati bezglutensku prehranu, u vrijeme kad današnja opsesija glutenom nije bila ni na pomolu. Danas je Katin kruh klasik među kupcima bio dućana. Bezglutenska hrana jedan je od aduta Food Experta.
“Proizvode koji su sada na policama postupno ćemo zamjenjivati proizvodima malih hrvatskih proizvođača organske hrane, ideja je da se trgovina specijalizira upravo za domaću organsku hranu i da na jednom mjestu ponudi sve vezano uz hranu, od doručka i ručka za van do namirnica za kuhanje i suplemenata,” kaže Šneller. Food Expert nalazi se na premium lokaciji, izgleda promišljeno, ima uvide višegodišnjeg istraživanja tržišta i ima vlastitu profesionalnu kuhinju. Dakle, ima infrastrukturu a Zagreb definitivno ima potrebu za takvim mjestom. No da bi zaista i uspio, Food Expert će morati precizno prepoznati potrebe svoje publike, koja je vrlo specifična i vjerojatno jedna od najheterogenijih potrošačkih skupina u Hrvatskoj. A to neće biti mali izazov.