Kao i sva ovosezonska ulja koja smo dosad probali, Mlado pršti polifenolima. “Ove su godine ulja intenzivnija nego lani. Lani smo prije berbe imali puno kiše, koja je utjecala na manji intenzitet ulja.
No, u 2018. arome i okusi zaista su nevjerojatno snažni,” rekao nam je Tedi Chiavalon, koji je u utorak predvečer u punom Vivatovu vinskom baru u Martićevoj ulici u Zagrebu predstavio Mlado, novo nefiltrirano ulje jednog od najpoznatijih istarskih proizvođača jednog od najvažnijih hrvatskih gastronomskih proizvoda.
Sandi i Tedi Chiavalon prvi su hrvatski uljari koji su počeli komercijalno proizvoditi mlado ulje, odgovarajuće nazvano Mlado. Mlado se puni u ograničenim količinama od svega 2500 litara, a boca od pola litre na policama košta oko 135 kuna.
“Sezona novih ulja uvijek je bila najvažniji godišnji događaj u našoj kući, jednako važan kao Božić,” sjeća se gospodin Chiavalon, “Nona je znala čekati do jedan, dva ujutro, da se s mladim uljem vratimo iz uljare, pa da ga cijela obitelj polije po toplim pečenim krumpirima. A čim bismo se ujutro probudili, jeli smo jaja s mladim uljem.”
Mlado maslinovo ulje zaista jest najekspresivniji oblik maslinarske industrije u Hrvatskoj. Ono je neonski zeleno, jako voćno, žestoko pikantno, gorko kao prve šparoge i ne može se uspoređivati baš ni s jednim redovno proizvedenim uljem.
Utoliko je jako dobro što je kušanje mladog ulja postalo važan hrvatski gastronomski ritual, i što je ušlo u komercijalnu uporabu.
Ovogodišnje Mlado braće Chiavalon napravljeno od bjelice, leccina, rossignole i buže, temperamentno je i zamamno ljuto.
Srdačno bismo ga preporučili uz krvave steakove, carpaccio, tartar ili naprosto jednostavne ugljikohidrate, poput dobre paste s malo pecorina ili parmezana, preprženim čilijem, sokom i koricom limuna.
Uz Mlado, u Vivatovom su vinskom baru jučer predstavljeni sirevi obiteljske tvrtke Latus iz Žminja. Šampionski Veli Jože već nam je dugo poznat, dok nas je sir u papru jako ugodno iznenadio.