Replike u muzejima teško progutamo i kad ih pravdaju sigurnošću remek djela, kao konceptualna umjetnost nas dovoljno nerviraju da mogu proći samo ako je ideja baš jako dobra. Chef Corey Lee odlučio je riskirati s oboje iako su mu predviđali sramotnu propast. U njegovu restoranu In Situ u Muzeju suvremene umjetnosti u San Franciscu, gosti mogu naručiti isključivo replike najpoznatijih tanjura slavnih chefova; dekonstruirani tarte od limona Massima Botture, griz od kozica Wylieja Dufresnea, Croque Astrance… takve stvari. Instagram profil restorana In Situ je izložba za sebe.
https://www.instagram.com/p/BITPOmiDny6/?taken-by=insitu_sfmoma
Poanta restoran In Situ je, naravno, da se nalazi u SFMOMI i i chef Lee poput ostalih umjetnika čija se djela tamo izlažu, želi nešto reći. Prvo, Corey Lee ima tri Michelinove zvjezdice, dobio ih je za svoj restoran Benu grill u San Franciscu. Među ostalim, bivši je chef kuhinje u French Laundryju i vlasnik još jednog uspješnog restorana, Monsieur Benjamin. Replike koje nudi na dva tasting menija – Lounge i Dinner – pomno su razrađeni projekti u suradnji sa chefovima i kuhinjama koje predstavljaju. Rene Redzepi (Noma), Christian Puglisi (Relae), Pascal Barbot (Astrance), Virgilio Martinez (Central), Mauro Colagreco (Mirazur), Andoni Luis Aduriz (Mugaritz) i mnogi drugi s liste 50 Najboljih restorana na svijetu, sami su izabrali jela koja će Lee replicirati i uputili njegov tim u svoje recepture i postupke.
Imena poput Thomasa Kellera (Per Se) i Davida Kincha (Manresa) redovito gostuju u restoranu SFMOME. Ono što In Situ radi nije obična turistička atrakcija. Kako je Corey Lee objasnio u New York Timesu i San Francisco Chronicleu, “interes za hranu raste i ona je danas važan sloj naše kulture. In Situ nije samo ulaz u lokalne kulture hrane Kopenhagena ili Tokija, nego portal za ulaz u kulturu hrane kao takvu. Želimo pokazati na koji način je danas hrana i umjetnost i roba i moćan kulturni kanal.”
I chef Lee želi znati što će se s hranom događa u različitim kontekstima. Točnije, što se sa slavnim jelima događa kad ih se izmjesti iz restorana i prirodnih okoliša u kojima su nastala. Jer, kakvog smisla ima pripremati Nomina jela s plodovima koje Redzepi i njegovi kuhari beru oko Kopenhagena ako ih morate nadomjestiti nečim iz supermarketa na američkoj zapadnoj obali, i što ćete s jelom od rajčice iz Manrese kad nemate povrće s Love Apple farme? Kako da netko shvati jelo Hisata Nakahigahshija kad ga izbacite iz delikatnog ritma njegova menija u Miyamasou u Kyotu?
Chef Lee kaže da svatko ima pravo na takva pitanja, ali da ona ne pogađaju bit. “Naravno da je doživljaj bitno drugačiji nego u originalnom kontekstu, ali ovdje je važno razumjeti namjeru, srž svakog tanjura”. In Situ se ne bavi samo sadržajem, veći i atmosferom tanjura. Ako su djela velikih chefova ozbiljna umjetnost, a dosta je jak konsenzus da jesu, onda ih In Situ interpretira pokušavajući ih pretvoriti u kolektivno kulturno iskustvo. Prema dosadašnjim reakcijama, dosta uspješno.
https://www.instagram.com/p/BFpBuMDK-ig/?taken-by=insitu_sfmoma