“Žestoka pića i industrija piva u zadnje su tri godine odradili golemi posao,” kaže sugovornik Kulta Plave Kamenice, menadžer u jednoj od najvećih hrvatskih distribucijskih tvrtki koja izravno opskrbljuje velik broj restorana i hotela. “Gledajući naše brojke, koje jesu relevantne, tržište jakih alkohola i piva svake godine raste dvostruko više od rasta turističke industrije.” Tvrdi naš sugovornik, koji je molio da ostane anoniman jer je u njegovoj tvrtki pravilo da uprava kompanije mora odobriti svaki javni istup svojih menadžera.
E sada, ako tržište jakih alkohola i piva raste dvostruko brže od turističkog rasta, to znači da se ove godine može očekivati 25 posto veća prodaja žestokih pića i piva nego lani, pod uvjetom da turistički rast zadrži prošlogodišnji tempo.
Naime, prošle je godine, prema službenim podacima, broj noćenja u Hrvatskoj porastao za više od 12 posto. Činjenica da tržište žestokih pića raste dvostrukom brzinom od rasta turističke industrije objašnjava zašto baš svi veliki hrvatski uvoznici vina iz godine u godinu proširuju svoj asortiman žestokih pića, pa na njihovim policama sve istaknutije mjesto zauzimaju ginovi, whiskyji, votke, tekile pa čak i naizgled egzotična pića poput mezcala.
Kad je, pak, riječ o povezanosti rasta turističke industrije i tržišta vina, ovdje su brojke nešto umjerenije. Prodaja vina raste za oko 13 posto što, dakle, odgovara godišnjem rastu hrvatskog turizma.
Zanimljivo je, međutim, da se rast prodaje vina najvećim dijelom odnosi na domaća vina, dok se rast prodaje žestokih pića odnosi na uvozne proizvode. Među domaćim vinima , restorani daleko najbolje prodaju malvaziju, a u maloprodaju vodi graševina. U maloprodaji uvjerljivo dominiraju vina koja koštaju do 30 kuna.
Osim s predstavnikom velike distribucijske kompanije, koja radi i s vinima i sa žestokim pićima i s pivom, razgovarali smo s Tomislavom Tuđenom, direktorom prodaje u MIVI, ekskluzivnom hrvatskom zastupniku LVMH-a ( šampanjci Moet et Chandon, Dom Perignon, Veuve Clicquot, Krug, Ruinart). Gospodin Tuđen slaže se s procjenom našeg prvog izvora. ”I mi očekujemo da će tržište vina ove godine narasti za nekih petnaestak posto. Premda su francuska vina, osobito šampanjci, jedan od glavnih aspekata MIVA-ina biznisa, mi se trudimo promovirati vina domaćih proizvođača, pa tako omogućujemo turistima da pri povratku kući naruče buteljke iz Hrvatske. Naš katalog domaćih proizvoda uglavnom obuhvaća vina srednjeg ili višeg ranga cijena, što znači da turistički rast zasad ne utječe na prodaju kao kod onih tvrtki koje ciljaju na velike volumene s niskim cijenama. Naše je glavno tržište i dalje grad Zagreb,” rekao je gospodin Tuđen.
U svakom slučaju, jasno je da stalni turistički rast pridonosi boljem financijskom položaju hrvatske vinske industrije. No, činjenica da sektor jakih pića i sektor piva rastu dvostruko bržim ritmom od vinskog sektora, ozbiljan je znak za zabrinutost.