Drinks International je skoro pola stoljeća stari magazin koji danas, naravno, živi na webu i koji je specijaliziran za alkoholna pića. Drinks International svake godine objavljuje listu pedeset najkomercijalnijih koktela na svijetu. Na listi za 2019. godinu – a te liste prenose brojni mediji izvan industrije pića – u deset se najpoželjnijih koktela na svijetu po prvi put uvrstio Aperol Spritz.
Aperol je osvojio deveto mjesto, a čak trideset posto, od ukupno 127 anketiranih svjetskih barova, uvrstilo ga je među svoje najprodavanije koktele. Drinks International zaključuje kako je Aperol danas jednako popularan kao u pedesetim godinama, kad je skupa s vespama, Praznikom u Rimu, Moraviom i velikim talijanskim filmskim režiserima označavao povratak talijanskog lifestylea na svjetsku scenu, poslije katastrofe u Drugom svjetskom ratu i teškog siromaštva u poratnim godinama.
U anketi ženske trendovske web stranice Refinery 29 provedenoj u proljeće ove godine,također se tvrdi da je Aperol postao jedan od najpoželjnijih koktela za ljeto 2019. “Ovo osvježavajuće piće postalo je najhipsterskiji dodatak za one ljude, koji provode vruće dana i tople noći na plažama ili u otvorenim barovima,” tvrdi Refinery 29. Rachel Paulson, barmenica u Commersonu u Los Angelesu kaže kako će se ove godine sve vrtjeti oko posebnih, individualiziranih verzija spritzeva koji nerijetko i izlaze iz okvira ovog tipa, poput slavnog frapea od anisettea koji se poslužuje s mineralnom vodom u maloj čaši u popularnom njujorškom baru Pisellino. Glavni adut spritzeva im mala količina šećera i alkohola i novi ukusi publike, koja je danas spremnija na eksperimentiranje u craft koktelima.
“Barovi danas miješaju spritzeve sa svim mogućim vrstama aperitiva ili digestiva i s puno raznog voća, te s gaziranom mineralnom vodom. Katkad i sa šampanjcem. Kad je riječ o voću, možemo koristiti bobice, naranče, ali možemo upotrebljavati i povrće poput krastavaca. U lokalu koji se zove Margot u Culver Cityu, postoji posebni spritzer bar. Ondje birate želite li Campari, Cynar, Aperol, Lillet ili nešto sasvim peto, pa zatim izaberete voće a onda vam oni naprave spritz dizajniran samo za vas. Mislim da će takav pristup koktelima postati jedan od dominantnih trendova 2019.godine.” kaže gospođa Paulson.
Ovo su samo neki od primjera koji pokazuju što se pije ovog ljeta, ali i što će se piti ove jeseni.
Riječ je o spritzevima, koktelima s gaziranom prirodnom mineralnom vodom ili sa soda vodom koji su 2019. godine definitivno osvojili svjetsko tržište. I mnogi ugledni hrvatski barmeni, poput Darka Uremovića iz lošinjskog bara Alto Rosso u hotelu Bellevue, još su nam u rano proljeće najavljivali da su spritzevi i drugi kokteli s malo alkohola, jedan do ultimativnih trendova ljetnih trendova.
Razlozi za popularnost spritzeva prilično su jednostavni i logični. Prvo,globalno tržište alkoholnih pića već se godinama kreće prema osvježavajućim opcijama. Među bijelim vinima gotovo da se nametnuo kanon koji kaže clean and fresh. Među roseima definitivno je zavladao trend blijedih, vrlo suhih, naglašeno voćnih vina koja se piju kraj bazena ili na plaži.
U pivskoj industriji svakog je ljeta sve dominantniji trend raznih žanrova bijelih pšeničnih piva, pa tako i klasične craft pivovare poput Zmajske sada proizvode Wheat Beer.
Drugo, nesporna je činjenica da tržište traži što niže postotke alkohola. A baš su spritzevi oni kokteli, koji sadrže najmanje alkohola. Treće, spritzevi se u stanovitom smislu obraćaju milenijalcima. Što dosad znamo o potrošačkim navikama milenijalaca, kad je riječ o hrani i piću?
Posve pouzdano, statistički potkrijepljeno, znamo da milenijalci kao najjača nadolazeća potrošačka skupina ne vole majonezu, konzerviranu tunjevinu i industrijske lagere. Pouzdano znamo da milenijalci vole individualizirane proizvode, i da su barem donekle skloni nostalgiji.
Što, zapravo, znači da su milenijalci idealni potencijalni potrošači spritzeva, niskoalkoholnih, neobaveznih koktela koji izazivaju snažnu nostalgiju jer dolaze iz nekog drugog vremena, egzotičnih novim generacijama.
Milenijalci su sasvim vjerojatno jedan od glavnih razloga povijesnog uspona spritz koktela u nekoliko proteklih godina o čemu, uostalom, svjedoči Camparijeva velika lanjska kampanja za Aperol Spritz, koja je bila namijenjena baš toj demografiji.
Spritzevi, kokteli našeg vremena, nastali su u relativno davnoj prošlosti. Aperol je lansiran 1919. u Padovi. Osmislila su ga braća Barbieri iz Vicenze. Postao je masovno popularan tridesetak godina kasnije u obližnjoj Veneciji, kad su ga počeli pripremati s gaziranom mineralnom vodom i bijeli vinom, što ga je učinilo obaveznim pićem dinamične poslijeratne generacije.
Americano, koji se također može dovršavati gaziranom mineralnom vodom, još je pola stoljeća stariji. Americano je, naime, nastao u Camparijevu baru u centru Milana 1860. godine, koji i danas radi. Posjetili smo ga prošlog ljeta, i uživali u originalnim starinskim koktelima koji su danas ponovo u modi.
Americano se originalno zvao Milano-Torino, jer se sastojao od milanskog Camparija i torinskog vermoutha, s dodatkom gazirane prirodne mineralne vode ili sode. Americano je preživio više od 150 godina, da bi danas postao neizostavan sastojak koktel lista u svijetu i u Hrvatskoj: prošlog je ljeta u opatijskoj Villi Laurus baš americano bio najprodavaniji koktel. Kult Plave Kamenice u idućih će nekoliko tjedana objavljivati originalne recepte domaćih barmena za spritzeve, koktele s gaziranom prirodnom mineralnom vodom koji su već zavladali ljetnim barovima u Zagrebu i diljem hrvatske obale.
Ovaj sadržaj produciran je u suradnji s Jamnicom