Postoji ta jedna vrsta ljudi koja, što iz dosade što iz iskrenog uvjerenja, traži izlaz iz konzumerističke samsare tražeći drugačiju vrstu užitka.
Oni ne žele živjeti asketski, ali ne žele ni patiti nakon uživanja. Traže novu vrstu hedonizma koja će uključivati i svijest o zdravlju, razumnije cijene, savjesniji pristup proizvodnji. Do svjetske financijske krize uglavnom su ih tretirali kao nišu, “one s joga matovima”, ali dolaskom financijske krize i još više s novom generacijom potrošača (nesretno prozvanom milenijalci), ta je publika omasovila, dobila jasne obrise i počela mijenjati tržište.
Za one koji žive od njih, posao nije jednostavan. Kako bez šećera napraviti kolače koji će imati iste okuse i teksture kao klasični, raskošne kruhove bez glutena i, dobro ćete sad čuti, žestoka pića bez alkohola. Konzumacija alkohola na zrelim tržištima, posebno u SAD-u i Zapadnoj Europi, u zadnjih je nekoliko godina pala 26 posto. Vrlo rijetki u gastronomiji razumiju takvu publiku. Još su rjeđi oni koji im znaju ponuditi točno ono što žele. Jedan od njih je Ben Branson, čovjek koji je izmislio najvrući novi proizvod u industriji pića – Seedlip. Mediji su Seedlip prozvali bezalkoholnim džinom, što mu sigurno nije odmoglo u eksploziji tržišta džina.
U srpnju je u Bransonov proizvod investirao Diageo. To je prvi put da ovaj gigant investira u bezalkoholno piće. Ulaganje je provedeno kroz Distill Ventures, poduzetnički akcelerator koji je Digaeo pokrenuo prije tri godine. U svakoj generaciji ulažu u 8 do 12 startupa i ne otkrivaju iznose. Seedlip je lansiran u studenom 2015. u Velikoj Britaniji. Prvi batch od 1000 boca Selfridges je rasprodao u tri tjedna. Drugih tisuću boca nestalo je u tri dana, a treći batch, uz rastuću listu čekanja, razgrabljen je za 30 minuta. Seedlip je na kartama 30 Michelinovih restorana i u svakom britanskom baru i klubu koji drži do sebe.
Ben Branson u nizu intervjua koje daje u zadnjih godinu dana, tvrdi da je Seedlip nastao iz njegove sklonosti neobičnim hobijima. Branson je marketingaš iz obitelji poljoprivrednika, fasciniran botanikom i prirodnom medicinom. Godinama je radio marketing za velike proizvođače alkohola, ali kad je prije pet godina odlučio pokrenuti vlastiti brend, piće mu nije bilo na umu.
Do Seedlipa su ga zapravo doveli njegovi neobični hobiji. Dugo je, kaže, učio taksidermiju i prije šest mjeseci preparirao svoju prvu životinju. Onda je otkrio recepte za medicinske tinkture iz 17. stoljeća, do kojih ga je dovelo jedno maratonsko noćno surfanje internetom u potrazi za podacima o ljekovitom bilju koje je uzgajao u vrtu.
Pronašao je knjigu The Art of Distillation. iz 1651. punu recepata za alkoholne i bezalkoholne tinkture. Počeo je eksperimentirati s fermentacijom i destilacijom bilja iz svog vrta, u trolitarskom bakrenom kotlu koji je kupio na internetu. Mogućnost da pomoću vode i pare ekstrahira arome i okuse bilo koje biljke inspirirala je Bransona i tako je došao na ideju da napravi neko herbalno piće. Jedna ideja je vodila drugoj i konačno je došao do posve novog koncepta – bezalkoholnog žestokog pića.
Branson tvrdi da nije imao namjeru imitirati džin, jer je to nemoguće. “Ne koristim tipične sastojke poput smrekovih bobica niti pokušavam dobiti toplinu alkohola. To su jedinstveni aromatski profili. Jedino što Seedlip povezuje s džinom je korištenje bakrenih kotlova, bilje i posluživanje s tonikom”, tvrdi. Sam rado pije šampanjac, koktele i vino uz hranu. Ali, kaže, večere i izlasci u dane kad zbog vožnje, dijete ili bilo kojeg drugog razloga ne smijete piti, mogu biti depresivni. Izbor pića koja mogu zamijeniti alkohol je mizeran. Ili su voćna ili preslatka ili oboje. Seedlip je tu našao potencijalno golemo tržište.
Branson trenutno proizvodi dvije vrste Seedlipa, Seedlip Spice koji se opisuje kao vrlo aromatično piće, proizvodi se od dvije vrste kora drveta, allspice mješavine, kardamoma i dvije vrste korica citrusa. Preporučuju ga s tonikom i malo crvenog grejpa.
Seedlip Garden ima cvjetne i herbalne arome. Rade ga od graška, sijena, ružmarina i timijana koje Branson sve uzgaja organski na svojoj farmi. Poslužuju ga s tonikom i krastavcem. Svaki sastojak u Seedlipu destilira se zasebno i zatim se stavlja u blend. Ne dodaju šećer ni zaslađivače. Jedan batch proizvodi se mjesec i pol.
Prva tri punjenja Seedlipa Branson je proizveo i buteljirao sam, ne očekujući ovakvu popularnost. Kad je stvar eskalirala, morao je na brzinu naći točionicu i zaposliti ljude održavajući pritom strpljenje restorana, barova i kupaca koji nisu mogli dobiti Seedlip. Sada zapošljava osam ljudi, izgleda da će dobiti podršku i investiciju od princa Andrewa vojvode od Yorka (kaže da su ga zvali u Buckinghamsku palaču na sastanak), i dobit će dodatna ulaganja za jačanje brenda i distribucije. Sve to skupa bit će priprema za izlazak na američko tržište. Branson kaže da ne će oprezno širiti portfelj jer ne želi da bude kompliciran i da će pažljivo birati s kim će raditi.