Potential Wine Tourism Regions of The World međunarodni je izbor koji je ove godine pokrenuo Azijski institut za vino (Asia Wine Institute). Riječ je o specijalnom izdanju njihova Slikroad Champion Sommeliers Challengea u kojemu se od 2018. natječu nacionalni sommelierski prvaci.
Za sommeliere, kinesko je natjecanje bilo prilika za promociju vina njihovih zemalja, a ove su godine pozvani da promoviraju vinske regije. Istru je nominirao aktualni sommelierski prvak Hrvatske Siniša Lasan, novi glavni sommelier hotela Rixos Premium Dubrovnik. Lasan je u suradnji s Turističkom zajednicom istarske županije izradio i elaborat u kojemu se obrazlaže kandidatura. Istra se na popisu našla uz regije Kamptala, Trentina, Priorata ili Doura-Superior, što je izvrsna međunarodna promocija za njen još uvijek embrionalni vinski turizam, posebno ako se uzme u obzir da su regije predlagali sommelieri, a o finalnom izboru odlučivala međunarodna komisija pod predsjedanjem predsjednika Court of Master Sommelier Briana Julyana.
Vinski turizam zadnjih deset godina dramatično raste. Više nije riječ o neobaveznim vožnjama od vinarije do vinarije gdje vam vinar otvori podrum i proda par boca. Vinari, vinske regije, u dosta slučajeva i države, ulažu milijarde u razvoj vinskog turizma; slavni arhitekti potpisuju projekte vinarija i elegantnih hotela u vinogradima, tehnologija je postala važan dio iskustva gosta, otvaraju se spektakularni nacionalni i regionalni muzeji vina, vinske ture su obvezni i vrlo traženi dio turističke ponude.
Do pandemije Covida-19 sve je više ljudi putovalo samo radi posjeta vinskim regijama. Ovisno o regiji, promet je rastao 30 do 50 posto godišnje. Vinski turizam spojio je stari i novi vinski svijet, a stalno širenje proizvodnje vina, posebno u Aziji, stvorilo je novu publiku i nova tržišta. Vinski turisti troše više nego ostali putnici (Novi Zeland je postigao 52 posto veću potrošnju), ostaju u prosjeku pet dana dulje i žele više istraživati destinaciju.Francuska, Italija, Kalifornija, Portugal i Južnoafrička Republika lideri su svjetskog vinskog turizma, ali internet i agilnost lokalnih turističkih vlasti gotovo svake godine stvore novu vinsku turističku destinaciju.
Računica je dokazana. Osim što povećava prodaju vina u vinskim regijama i promovira njihova vina i terroir izvan zemlje, vinski turizam ima izravni utjecaj na razvoj ruralnih područja i rješava značajna socio-ekonomska pitanja u državi koja ga razvija. S obizrom da se vinski turizam pokazao izvrsnim modelom za pandemijske uvjete (priroda, izolacija, boravak na otvorenom, izostanak gužvi) efekt ove inicijative u Istri bi se mogao osjetiti već iduće sezone.